Wat is de historie van overeenkomsten tussen de Poolse en Russische taal?

Ik volg een cursus Poolse taal en merk dat sommige woorden hetzelfde worden uitgesproken in het Pools en Russisch. De schrijfwijze verschilt, aangezien het ene land werkt met het Romeinse alfabet en het ander land met het Cyrillische alfabet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Pools is (samen met o.a. Tsjechisch en Slowaaks) een West-Slavische taal, Russisch is (net als Oekraïens en Wit-Russisch) een Oost-Slavische taal.

De verschillen tussen de verschillende Slavische talen zijn minder groot dan die tussen de Germaanse talen. Tot op zekere hoogte kunnen Slaven uit alle windstreken met enige oefening elkaars talen begrijpen. Wie een Slavische taal spreekt, heeft in het algemeen weinig moeite met het leren van een andere Slavische taal. Deze sterke onderlinge verwantschap is het gevolg van het relatief laat uiteenvallen van de Slavische talen. Het Proto-Slavisch (de oorsprong van alle Slavische talen) heeft tot zeker de 9e eeuw bestaan, daarna is het pas uiteengevallen in de Oost-, West- en Zuid-Slavische talen, waaruit weer de huidige Slavische talen zijn ontstaan. Omdat de Slavische talen zo sterk op elkaar lijken, zijn deze onderverdelingen als bovenstaand niet onomstreden. Sommige wetenschappers stellen bijvoorbeeld voor de West- en Oost-Slavische talen als één groep te beschouwen (Noord-Slavisch).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zijn allebei Slavische talen, dus van dezelfde stam. Vandaar dat je hier en daar overeenkomsten vindt. Net zoals je in het Nederlands overeenkomsten vindt met het Duits omdat die twee allebei Germaanse talen zijn.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Inderdaad!