Wat betekent deze zin: 'Zo wijs geworden, met zoveel ervaring, zul je al begrepen hebben wat Ithaka's beduiden.'?

Het is uit een Grieks gedicht over Odysseus, de boodschap is 'het gaat niet om de reis, maar om de bestemming'. De volledige tekst is hier: http://www.rozemarijnonline.net/ithaka_kavafis.html

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Volgens mij bedoelt het dat odysseus zo slim is geworden met veel ervaringen en dat hij al begrepen moest hebben wat de bedoelingen van ithaca (de plek waar odysseus woonde) zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De boodschap die jij er bij schrijft klopt niet het gaat juist wel om de reis en niet om het thuiskomen op zich, want de reis is je existentie.
“En vind je het er wat pover, Ithaka bedroog je niet. Zo wijs geworden, met zoveel ervaring, zul je al begrepen hebben wat Ithaka's beduiden.” De betekenis van die zin is:
Ithaka en de Ithaka’s zijn je bestemming maar het gaat om de reis daar naar toe, dat is je existensie, je bestaansrecht of werkelijkheid. De reis heeft je wijs gemaakt, werkelijkheid gegeven, de Ithaka’s beduiden (betekenen) vrij weinig maar zonder het bestaan van Ithaka had je de reis niet gemaakt. Er is altijd iets wat iemand een reden van bestaan geeft, in dit geval is de reis je bestaan en Ithaka de reden.