Wat kenmerkte de Egyptische landbouweconomie ?

Voor examen Geschiedenis, liefst zo eenvoudig mogelijk uitgelegd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Deze vraag is erg algemeen, maar ik zal mijn best voor je doen.

De landbouw was de basis voor de hele Oudegyptische economie. Omdat de Oude Egyptenaren geen geld kenden, werden ze uitbetaald in natura. Daarbij moet je vooral denken aan graan (nl. speltkoren voor brood en gerst voor bier) en bonen, maar ook aan producten die voortkwamen uit de landbouw, bijvoorbeeld stof of kledingstukken uit linnen (gemaakt van vlas), of olie (bijv. van lijnzaad, het zaad van vlas).

Ga je een stap verder, dan zie je dat de landbouw de belangrijkste bedrijfstak was. Het grootste deel van de Oudegyptische bevolking was boer, maar zelfs de farao en zijn familie waren economisch afhankelijk van de landbouw: een groot deel van de belasting werd betaald in graan en andere landbouwproducten. Een paar keer in de geschiedenis van het Oude Egypte stortte de economie in door aanhoudende misoogsten, en viel het centrale gezag weg. Dit is bijv. gebeurd aan het einde van het Oude Rijk.

Heb je hier iets aan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vergeet vooral niet om de fysische factoren er bij te vermelden: de hele Egyptische landbouw was afhankelijk van het stroomgebied en het overstromingsregime van de Nijl. Als er bovenstrooms niet genoeg regen viel en de overstromingen uitbleven, mislukte de oogst. Maar als er te veel neerslag viel, verzoop de hele oogst. De Egyptenaren waren er dus al vroeg bij met het bedenken van een kunstig systeem van dammetjes en irrigatie om minder afhankelijk te zijn van de neerslag.
De bodemvruchtbaarheid in het stroomgebied van de Nijl was ook weer afhankelijk van de jaarlijkse afzetting van een nieuw vruchtbaar sliblaagje bij... die overstromingen.