Wie vochten er tegen wie in de 2e wereldoorlog?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K
tinus1969
9 jaar geleden
Nog veel verrassender dan 'wie vocht tegen wie' is: Wie vocht er niet mee tijdens WO2?

Antwoorden (2)

Een paar van de belangrijkste landen waren Frankrijk, Engeland, Canada en de VS tegen Duitsland, Italië en Japan, maar het is veel uitgebreider, zie de bronnen van het totaaloverzicht van landen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Overigens was het belangrijkste geallieerde land zonder meer de Sovjet-Unie. Duitsland is aan het Oostfront verslagen.
Het belang van D-day wortd in dit opzicht overgewaardeerd. D-day heeft ons niet bevrijd van de Duitsers; zonder D-day waren we bevrijd door de Russen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, dat is een grote misser van mij. Rusland speelde een hele grote rol.
In Europa was dit Duitsland tegen alle landen die zei binnenviel en later tijdens de bevrijding waren dat de geallieerden (UK, USA, Canada) tegen Duitsland. In Azië vielen de Japanners landen binnen die natuurlijk terug vochten en ook zei werden uiteindelijk bevrijd door de geallieerden.