In de zestiende eeuw.

Over de allereerste scholen in ons land is weinig bekend. Ze zijn waarschijnlijk opgezet naar het voorbeeld van Engelse kloosterscholen. Daar bestonden in de zevende en achtste eeuw bestonden al scholen in kloosters. Slechts een klein aantal jongens kreeg er een opleiding tot monnik of priester. De beslissing om naar een klooster te gaan was er een voor het leven, ze werden opgeleid voor een kerkelijke of ambtelijke functie.

Door maatschappelijke ontwikkelingen kwam daar vanaf de 11e eeuw verandering in. De opkomst van steden en vooral de groeiende handel en nijverheid deed de behoefte ontstaan aan beter opgeleide burgers. Daarom lieten de kloosters een klein aantal burgerjongens toe om hen op te leiden voor functies in het plaatselijk bestuur en de handel. De schooltijden op de kloosterschool bleven echter afhankelijk van de kerktijden. Zowel de leraar als de leerlingen waren of werden aanvankelijk monnik of priester; burgerjongens kregen functies in het bestuur en de handel. Meisjes bleven meestal bij hun moeder die hen hun rol als toekomstige huisvrouw bijbracht. Of ze moesten in een ander huis als dienster werken.

Meisjes werden pas in de veertiende eeuw tot kloosterscholen toegelaten. In die eeuw kregen naast de kerk ook stadsbesturen het recht om scholen te stichten en beheren. Er kwamen Latijnse of Grote scholen met daaraan gekoppeld de Cleyne of Laege School (voorloper van de huidige basisschool). Daarnaast ontstonden er particuliere bijscholen, afgestemd op de dagelijkse praktijk. Daar waren in de zestiende eeuw enkele scholen bij die zich richtten op meisjes. Het onderwijs was er van een lager niveau, niet in het Latijn, en bevatte vakken die niet op de stadsscholen werden onderwezen. Veel verder dan leren lezen en schrijven ging het niet.

In de zeventiende eeuw hadden de meeste kinderen gelegenheid om naar school te gaan: een gerenommeerde stadsschool, een bijschool, of een eenvoudig dorpsschooltje. Toch ging lang niet iedereen. Luther pleitte voor onderwijs aan meisjes, in de moedertaal, en voor een overheid die het schoolgaan van kinderen zou stimuleren.
Amadea
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Ter aanvulling:
De eerste meisjesschool (MMS) werd in 1867 in Haarlem opgericht.