waren er boerderijen in oudgriekse steden?

In veel middeleeuwse steden vond je boerderijen binnen de stadsmuren, om in geval van belegering nog wat voedsel te hebben. Was dat ook zo in het oude griekenland?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik waag een poging met als doel een aanzet te geven tot wellicht verder kunnende zoeken.Kijk eens op Bible History Daily
Pergamon City of Science----and Satan?

stedenbouw
Volgens vooraf bepaald plan, met doelmatige bestemming van de beschikbare ruimte voor woonwijken, openbare gebouwen, pleinen en promenades, kende de oudheid, sinds de 5e eeuw voor CHR., vooral stedenbouw dankzij het werk van * Hippodamus. Men paste een dergelijke systematische aanleg toe bij herbouw van grondig verwoeste steden (zoals *Milete) of nieuwe stichtingen, speciaal in hellenistische tijd, bijv. *Pergamum, Dura-Europus. De oude steden waren zo gebouwd, dat ter bescherming er muren rond de stad lagen of muurhuizen bestonden. Als de steden groter waren zullen er vast voorraadschuren zijn geweest. Moeilijker kan ik mij voorstellen, dat er uitgestrekte landerijen zouden zijn binnen de stadsmuren. Dit zou de stad om velerlei redenen kwetsbaar maken. Bovendien heeft een stad met veel bewoners tijdens beleg door de vijand weinig gelegenheid zich met de landbouw te bemoeien. Direkt bruikbaar voedsel dat langdurig bewaard kan blijven lijkt dan gewenst(Granen, huisdieren, maar zeker waterputten). Uit de plattegrond van Pergamon blijkt, dat direct buiten de stadsmuren en deel bouwland lag, dat ook als een verdedigingslinie kon worden gezien. Het lijkt ook ommuurd. Het maakte de stad moeilijker- ongezien- te benaderen. Men had als verdediger van de stad en ruim schootsveld voor zich.