Mummificatie in het Oude Egypte kent een lange geschiedenis. Het doel was het lichaam te conserveren, zodat de "ba" en de "ka", twee onderdelen van wat wij de ziel noemen, een plek hadden om te overleven.
Omdat mummificatie een kostbaar proces was, werd het aanvankelijk alleen toegepast op de farao en zijn directe omgeving: familie en hooggeplaatste personen aan het hof. Dan heb je het over het Oude Rijk.
Naarmate de macht van de farao's begon af te nemen en het Oude Rijk ten einde kwam, namen plaatselijke hoogwaardigheidsbekleders koninklijke gebruiken over en raakte mummificatie steeds meer verspreid onder de bevolking, tot aan eenvoudige ambachtslieden aan toe. Natuurlijk waren er verschillen in kwaliteit en uitvoering: het mummificatieproces werd eenvoudiger naarmate er minder geld was.
Dit is tot het einde van de toepassing van mummificatie zo gebleven. De enige die zich mummificatie echt niet konden veroorloven waren de armste boeren, de horigen. Zij werden ongemummificeerd in een eenvoudig graf in het zand gelegd. Maar omdat het zoutgehalte van het zand vrij hoog was en dus een sterk uitdrogende werking had, zie je soms dat ook deze stoffelijk overschotten redelijk bewaard zijn gebleven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alleen de farao's voor zover ik weet. Zij werden gebalsemd en daarna ingewikkeld in doeken.
Er wordt ook verteld dat de schatten meegaan in het graf waar een mummie in ligt. Wat je hieruit kunt afleiden is dat mummies vaak schatten hadden, en dus rijk waren. Waarschijnlijk farao's dus :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet alleen farao's werden gemummificeerd, ook rijkere mensen die de behandeling konden "betalen" werden ook gemummificeerd. Er zijn namelijk niet alleen maar graven en mummie's van farao's gevonden, ook van naasten en mensen die veel voor de farao hadden gedaan.