Hoe luidde het taalgebruik onder jongeren circa 1957 in Nederland?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Goeie vraag

Antwoorden (3)

Resfeber, in 1957 was er naar mijn idee nog nauwelijks sprake van een eigen jongeren(sub)cultuur, laat staan een eigen jongerentaal. Kinderen werden over het algemeen autoritair opgevoed en hadden weinig vrijheid en weinig vrije tijd. Men was òf volwassene òf kind. "Jongeren" als aparte maatschappelijke groep bestonden toen eigenlijk niet. Het taalgebruik van de groep die we tegenwoordig "jongeren" noemen, zal mede daardoor vrijwel gelijk zijn geweest aan dat van de ouderen, met uitzondering natuurlijk van het gebruik van (te) moeilijke woorden.

In de jaren zestig begon er pas een jongeren(sub)cultuur te ontstaan onder meer door democratisering van de maatschappij. Toen kregen de jongeren ook een eigen jongerentaal en gingen zij de taal (soms) anders gebruiken dan de volwassenen om zich zo af te zetten tegen de volwassenen en tegen het volwassen worden.
Antoni
10 jaar geleden
Ik was in 1957 16 jaar.
De taal die wij gebruikten was in hoge mate afhankelijk van de taal die onze ouders bezigden. Dat was dus wel onderling verschillend, maar was veel meer afhankelijk van de maatschappelijke klasse waartoe de ouders behoorden, ook van het onderwijs dat je genoot.
Een jeugdtaal bestond niet, ofschoon er wel langzamerhand stopwoordjes kwamen die je ouders beslist niet zouden gebruiken.
Je kon op straat duidelijk het verschil horen tussen een ULO-kind of iemand die op de HBS zat en dat was dus weer afhankelijk van de ontwikkeling van je ouders.
Ouders met een ULO-opleiding stuurden hun kinderen ook daarheen, dan konden ze met 16 jaar aan de bak en geld binnenbrengen. Ouders die zelf een hogere opleiding hadden genoten wilde graag dat hun zonen doorstudeerden en hun dochters na het Lyceum iets maatschappelijk verantwoords zouden opnemen.
Dus was er een veel grotere kloof tussen jongeren onderling dan nu. Nu telt de intelligentie en heeft iedereen dezelfde kansen om hogerop te komen door studie.
10 jaar geleden
Hoewel ik het zeker eens ben met de bovenstaande antwoorden, mag een verwijzing naar het boekje "Mieters! Taal uit de jaren vijftig" van Wim Daniels hier volgens mij niet ontbreken.

Het boek gaat over nieuwe woorden die in de jaren vijftig opkwamen en niet speciaal over taalgebruik onder jongeren. Toch mag je denk ik wel aannemen dat jongeren ook in die tijd vaak tot de eersten behoorden die dergelijke taal overnamen. Mieters, de titel van het boekje, is daar een goed voorbeeld van.

Een gedeelte van het boek vind je hier: http://pauwenwitteman.vara.nl/fileadmin/uploads/penw/be_users/images/2012/201210/20121018/Wim_Dani%C3%ABls-Mieters.1-11.pdf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Mooie en handige link, ook voor de vraagsteller! Blijkbaar ontstond er toch ook toen al langzamerhand een aparte jongerencultuur, blijkend uit deze tekst uit het boek: "De taal in de jaren vijftig onderging qua woordenschat een flinke uitbreiding. Op zich is dat niet opmerkelijk. Taal verandert altijd, in elk decennium. Er worden nieuwe dingen uitgevonden of ontdekt en daarvoor zijn nieuwe woorden nodig. Maar in de jaren vijftig kwam daar nog bij dat er een vrijheid werd gevoeld die steeds meer mensen ertoe bracht ook uit de vaste kaders en clichés van hun taal te stappen. Je zag dat bijvoorbeeld bij dichters en schrijvers, onder anderen bij hen die zich verenigden in de Vijftigers en rondom het tijdschrift Barbarber, maar ook in de muziek, door de opbloeiende jazz en meer nog door de komst van de rock-’n-roll. Schrijvers en muzikanten vonden ook een snel groeiend publiek, vooral bij jongeren, die er voor het eerst in de geschiedenis in slaagden een echte jongerencultuur te creëren, zonder dat ze nog aan de leiband van volwassenen liepen."