Omdat je er later wel mee te maken krijgt. Misschien niet direct maar wel indirect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de geschiedenis je helpt fouten in de toekomst te voorkomen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om je algemene ontwikkeling.

Als er later over geschiedenis gesproken wordt, wil je toch ook niet dom overkomen, door er helemaal niets vanaf te weten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alemene basiskennis, het heeft niks met je latere beroep te maken. dat word pas op bovenbouw middelbare school en het mbo-hbo-universiteit verder uitgekristaliseert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit gehoord van de term 'algemene ontwikkeling'?

Al is het alleen maar om je een beeld te leren vormen van de wereld waarin je leeft en hoe de mensen leefden die jou zijn voorgegaan.
Het geeft je inzicht in de wereld om je heen, hoe die geworden is zoals die nu is. En waarin jij toch echt je plek zal moeten gaan vinden. Dan is het handig als je iets weet over het verleden van diezelfde wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ al was het maar vanwege die onzinnige min.
Omdat alleen in het heden en voor de toekomst leven iets belangrijks mist - noem het de wortels...

Stel je voor, dat je nog nooit iets gehoord zou hebben over de invloed van de Romeinen in WestEuropa, niets wist over de kruistochten, de beeldenstorm, de vervolgingen om geloofsredenen, de guillotine, de twee wereldoorlogen, het stichten van de staat Israel en alle gevolgen die dat gehad heeft, de ontdekkingsreizigers, de Gouden Eeuw, de slavenhandel : hoe zou je er iets van begrijpen, hoe de rusteloze wereld-van-vandaag zo gekomen is?

Alles valt als puzzelstukjes in elkaar, als je een beeld wilt vormen ; als je 1/3 van de puzzelstukjes mist (verleden), en je alleen maar plánnen kunt maken met 1/3 deel, maar die heb je nog niet in je hand (toekomst), dan heb je dus alleen maar de 1/3 van het nu. Dan klopt er niets van je puzzel, en begrijp je met die paar stukjes van het heden in je hand niet, waar jij en iedereen mee bezig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja.. je MOET niks hoor, het is je eigen leven en keuze of je er iets over wilt leren.
Maar er zijn heel veel dingen best interessant om te weten van vroeger, en het kan je mening over heel veel dingen van tegenwoordig een vorm geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder kennis van het verleden valt het heden niet te begrijpen. Als je b.v. wil stemmen is het handig om patronen te herkennen en oude fouten niet opnieuw te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is 'er iets mee doen'? Historicus worden? Dat is niet het punt van geschiedenis op school.

School bereidt je niet voor op een specifiek beroep, maar op het leven. En in het echte leven is het fijn als je iets begrijpt van de wereld om je heen.

Daarvoor moet je iets weten van het verleden, anders begrijp je niet hoe de wereld om je heen geworden is zoals die is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is goed voor je algemene ontwikkeling,dan kun je(als het gesprek er op komt) er over mee praten! En er zijn in het verleden veel interessante dingen gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond de verhalen van de geschiedenis altijd zo mooi, van de geuzen, de strijd tegen alva.
Door het verleden te kennen, kun je het dagelijkse leven en de mensen om je heen beter begrijpen.
Bovendien kun je van de fouten die gemaakt zijn in het verleden, leren om ze anders toe te passen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om van de fouten van mensen te leren die vroeger zijn gemaakt.
En om de herkomst van de mens en dier te kunnen bestuderen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je dan meer weet daarover.