Waarom wordt Nederland het tulpenland genoemd?

De tulp, symbool van Nederland.
Maar wist je dat deze bloem zijn wortels heeft in de bergen van Kazachstan?
Zelfs in Nederland weten de meeste mensen niet dat dit de echte plek is waar hun nationale symbool vandaan komt.
De meeste Nederlanders zullen je vertellen dat de originele tulp groeide in Turkije maar in feite brachten handelaren uit Turkije hem aan het eind van de 16e eeuw van de Centraal Aziatische berggebieden naar West Europa.
Waarom wordt Nederland dan toch het tulpenland genoemd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Lekker bezig Jos. Nederland heeft ooit via de handel tulpen(bollen) gehaald vanuit Turkije. Dit was een zeer geliefd product, vervolgens zijn we die gaan veredelen. Met het succes vandaag de dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat we ze hier het meeste verbouwen, uitvoeren en nieuwe soorten ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tulp (Tulipa) is een geslacht van eenzaadlobbige planten uit de Leliefamilie (Liliaceae). Tulpen werden in de westelijke wereld geïntroduceerd door de Weense ambassadeur voor Turkije, Ghislain de Busbecq, die over de bloemen schreef die hij in 1551 in het Turkse Edirne had gezien. Later zond hij enkele zaden ervan naar Oostenrijk. De aankomst van een vracht tulpenbollen in 1562 in Antwerpen betekende het begin van de Europese tulpenteelt. Rond 1593 verschenen de eerste exemplaren in Nederland. De eerste gedocumenteerde exemplaren werden door Carolus Clusius geplant in de door hem vanaf 1593 geleide Hortus botanicus Leiden. De bostulp (Tulipa sylvestris) is de enige soort die in Nederland in het wild voorkomt en is ingeburgerd vanaf de 19e eeuw.

Ottomaanse sultans droegen een tulp op hun tulband als symbool. De naam tulp is zo afkomstig van het Perzische woord 'tulipan' wat tulband betekent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij de tulp geadopteerd hebben als ons meest geliefde exportprodukt.
In geen enkel land zul je zoveel tulpenbollenvelden vinden als in Nederland. Deze zijn zo bekend dat ze in het juiste seizoen massa's toeristen trekken. En het ziet er inderdaad prachtig kleurrijk uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er worden veel tulpen gekweekt dacht ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we heel veel tulpen hebben door het handelen van tulpen(bollen). Daarna zijn we het gaan verkopen en werd het een teken voor Nederland