Is er een relatie tussen de Indo-Europese godentrias en de voormalige, Europese standenmaatschappij van voor de Franse Revolutie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als ik uw vraag goed heb begrepen is dit mijn antwoord.

Volgens mij moet het antwoord "ja" zijn.

Ik denk dat de Franse revolutie onder meer is uitgebroken om van dat(overigens pas in de 20ste eeuw vastgestelde theorie van de Indo-Europese trias) standenstelsel af te komen.
De Revolutie wilde de macht terug bij het volk. Iedereen gelijk.
Liberté. Egalité, Fraternité

Georges Dumézil (Parijs, 4 maart 1898 - aldaar, 11 oktober 1986) was een Frans socioloog, comparatist en kenner van religies en mythologie.
Hij stelde overeenkomsten vast tussen de Indo-Europese goden. Hij is voornamelijk bekend om zijn theorie over de Indo-Europese godentrias.
In 1978 werd Dumézil verkozen tot lid van de Académie française.