Wat is de strategie achter de 17e eeuwse veldslag? Tegenover elkaar staat en schieten!!

Iemand moet ooit eens bedacht hebben dat het handig is om met honderden man tegenover elkaar stil te gaan staan en dan op elkaar te gaan schieten.
Al diverse discussies hierover gehad maar niemand heeft een duidelijk antwoord.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Die taktiek is niet zozeer bedacht als wel ontstaan uit de gedachte dat een oprukkend leger vooral een imposante indruk moet maken om de vijand af te schrikken. Vandaar ook de felgekleurde opvallende tuniek . De zware en logge vuurwapens uit die tijd waren niet echt geschikt om snelle omtrekbewegende manouvres uit te voeren en namen ook een aanzienlijk lange tijd in beslag om te herladen en hadden dus bescherming nodig van lanciers en met zwaard bewapende manschappen.
De strategie om een grote eenheid op te delen in kleinere eenheden met een verschillend aanvalsplan werd in de 18e eeuw, voor het eerst door de franse tacticus Carnot, mede door de technische ontwikkelingen van het vuurwapen, met succes toegepast, en door de o.h.a. conservatieve militaire strategen overgenomen.
De ware omslag vondt echter pas plaats na de 'blitzkrieg' van de duitse troepen in de 2e wereldoorlog, die, mede door het ter beschikking hebben van radiocommunicatie, de militaire wereld liet zien dat de manier waarop oorlogsvoering tot dan plaatsvond, voor altijd en definitief en ingrijpend veranderd was