Hoe zorgden de regenten in de Republiek voor dat deze functie in de familie bleven, terwijl de functie niet overerfbaar waren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
functie als regent

Het beste antwoord

In de Republiek der Verenigde Nederlanden vormden de regenten, veelal uit de koopmansstand voortgekomen, een gesloten kaste, waarbinnen de belangrijkste en winstgevende posten tussen de familieleden werden verdeeld.

Door deze opstelling van de regenten ontstond er een soort patriciaat dat het mogelijk maakte om functies naar eigen inzicht te verdelen:

Door hun bestuursactiviteiten, hun sterke financiële positie en hun met dit alles samenhangend sociaal aanzien zijn deze groepen soms uitgegroeid tot een patriciaat, dat maar weinig connecties meer met de overige burgers bezit. Veeleer oriënteren zij zich op de – vaak verarmde – adel. Zo brengen zij voor hun kinderen huwelijken met telgen uit adellijke geslachten tot stand, bouwen imponerende woningen, zoals Jacques Cœur, omgeven zich met een stoet van bedienden, kopen landerijen, verwerven titels en familiewapens en voeren een quasi-adellijke levenswijze.

Encarta® - Encyclopedie. © 1993-2002 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

Hoe dit in de praktijk ging kan je het beste nalezen in twee klassieke boeken over dit onderwerp:

Elias, J.E., De Vroedschap van Amsterdam 1578-1795 [Haarlem 1903-1905].

Elias, J.E., Geschiedenis van het Amsterdamse regentenpatriciaat [Den Haag 1923].

Nog meer literatuur in onderstaande bron:

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Coruptie coruptie coruptie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diverse maatschappelijke functies worden door, zoals dat heet,cooptatie verworven. Dus iemand kent een ""goede"" voor een bepaalde plek, en het is dus een bekende van die iemand. Als die iemand nogal invloedrijk is, komt zijn kennis in het bestuur of. Zo gaat het nog heel vaak bij stichtingen, en banken. Daar word je voor gevraagd zeggen ze. Echt heel slecht vind ik de methode niet, omdat dan vaak iemand erbij komt met wie men het ziet zitten om te besturen, en de procedure is niet zo langdurig.

Maar nu dat familielid. Regenten waren ook bestuurders, en die stelden gewoon hun zonen voor om vacatures te vervullen.
Zo zal het zijn gegaan,
Cooptatie schrijf je met een umlaut op de tweede o maar ik weet niet hoe ik die moet zetten.