Hoe deden mensen in de brons tijd brons gieten?

en nu? ik weet wel dat het heel heet moet worden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Dat werd met grote houtvuren gedaan. Die werden meestal aangelegd op de zijde van een heuvel die naar de wind toe gekeerd was, dat wakkerde lekker aan. Op die manieren kon de benodigde temperatuur van 1200-1300 graden bereikt worden.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In de bronstijd waren er nog geen moderne ovens, thermometers etc. Het enige waar een bronsgieter mee moest werken is wat hij uit de natuur kon halen: hout, leer, klei, zand en steen. Maar om met deze middelen van wat stukjes brons een prachtige glimmende bijl te maken, vergt veel kennis en ervaring. De bronsgieter heeft om te beginnen een vuur nodig dat veel heter is dan een gewoon hout vuur. Tevens moet het metaal in dit vuur verhit worden, er uitgehaald worden en in een vorm worden gegoten met een hoge kwaliteit eindresultaat

Toegevoegd na 4 minuten:
hier onder is de uitrusting te zien gebruikt bij het bronsgieten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hebben ze alleen maar voor elkaar kunnen krijgen door het vuur zo hoog op te stoken,dat het erts vloeibaar werd!
Wat mij veel meer intrigeert,waarin smolten ze het? Waren ze al in staat om potten te maken,die zulke temperaturen weerstonden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puur koper is vrij zacht. Brons is een legering van 10% tin en 90% koper. Dit maakte het materiaal harder. Voor het maken van bronzen voorwerpen kon het metaal gehamerd of gegoten worden.
Koper, maar ook brons, is nog vrij zacht waardoor het materiaal uitgehamerd kon worden naar eenvoudige messen, bijlen, beitels en sieraden. Ook kon het metaal door verhitting vloeibaar worden gemaakt en in mallen gegoten. De bijlen maakten gedurende de Bronstijd een ontwikkeling door. In de eerste fase kennen we de bijlen met lage randlijsten. In de Midden Bronstijd kwamen er bijlen voor met hoge randlijsten en randhielbijlen. Deze randhielbijlen hadden hoge randen en een overdwarse hielrichel. In deze Midden Bronstijd was er een sterke toename van allerlei bronzen voorwerpen te zien zoals bijlen, lanspunten, zwaarden, dolken, messen en sieraden.
Brons werd gesmolten ( 1070 gr C) in aarden potten boven een vuur en later in kleiovens. Het vloeibare brons werd daarna gegoten in zand, later vormzand. Hierbij wordt het model in meerdere lossende delen omsloten met een aarde of zandmassa die zijn vorm behoudt. Lossend wil zeggen dat de gietmal het model zo omsluit, dat het nergens klemt als de kap verwijderd wordt. Dit betekent dat er altijd minimaal twee kappen nodig zijn, en vaak meer.

Tegenwoordig wordt voor het gieten van ingewikkelde vormen de verloren was methode toegepast. De gebruikte was hiervoor is doorgaans gietwas of boetseerwas. De volgorde is in het kort: een wassen model krijgt wassen giet- en ontluchtingskanalen, wordt in een vuurvaste massa ingebed, waarna de was eruit wordt gesmolten en de kap gedroogd. Vervolgens wordt in de ontstane holte vloeibaar brons gegoten. Na afkoeling worden de giet- en ontluchtingskanalen afgezaagd en blijft een bronzen afgietsel over. Nadat het gietsel uit de mal verwijderd is, wordt het afgewerkt door gaten dicht te hameren of te lassen, uitsteeksels weg te slijpen en het vervolgens af te werken.