In welke periode werd in Nederland gebruik gemaakt van de termen Louwmaand, Sprokkelmaand etc?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Als ik mij goed herinner zijn deze termen in de Napoleontische tijd ingevoerd.

De Franse revolutie was voor een deel ingegeven door de verlichting, en één van de gevolgen was dat men ook een strikt rationeel systeem wilde van eenheden e.d. Daar hebben we nu nog altijd het metrische systeem aan overgehouden, en dat rekent veel makkelijker dan ons oude systeem van voeten, duimen, etc. Maar niet alleen eenheden werden aangepakt. Ook de tijdsrekening moest onder de hamer.

Dat hield o.a. in dat de maanden 'logische' namen kregen, in plaats van verwijzingen naar mythische goden en oude keizers.

Men heeft zelfs nog een tijdje geprobeerd om te werken met 3 weken van elk 10 dagen in zo'n maand, omdat dat het decimale systeem zou volgen. Maar dit experiment werd al snel stopgezet.

(zie hiervoor bv http://en.wikipedia.org/wiki/French_Republican_Calendar )

Mijn vermoeden is daarom dat termen als louwmaand, sprokkelmaand, e.d vooral Nederlandse vertalingen waren van de nieuwe namen voor Franse maanden, en dat ze hier door Napoleon zijn ingevoerd. De kalender is hier gebruikt van 1796- 1806, volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_Republikeinse_Kalender .

Overigens lees ik in http://nl.wikipedia.org/wiki/Oude_Nederlandse_maandnamen dat de NSB althans gepoogd heeft deze maandnamen weer ingevoerd te krijgen -- zonder succes blijkbaar .

Toegevoegd na 3 uur:
Op https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/alternatieve-maandnamen

vond ik nog dit :

" Onze huidige maandnamen (januari, februari, etc.) zijn allemaal van Latijnse oorsprong. Ze zijn vanaf de zevende eeuw langzaam maar zeker in gebruik gekomen. Daarvóór werden er 'Germaanser' aandoende benamingen voor de twaalf maanden gebruikt, waarvan er een aantal ook nu nog in het Nederlands circuleren. Hieronder een overzicht van de meestvoorkomende alternatieve benamingen."

Met andere woorden: blijkbaar zijn (een aanta) van deze maandbenamingen (of varianten die er op lijken) ook vóór de 7e eeuw in gebruik geweest ...
10 jaar geleden
Volgens de site van Onze Taal ligt de oorsprong van de alternatieve benamingen voor de maanden in de Germaanse tijd, dus voor de Romeinen. De huidige maandnamen zijn nl. afkomstig uit het Latijn. De oorspronkelijke benamingen gaven aan wat er in een bepaalde maand gebeurde.
Het kan best zijn dat Napoleon deze maandnamen heeft heringevoerd om ons land te ontdoen van kerkelijke invloeden.