Wie was er vroeger de overste van een schout in 17-18de eeuw?

In Maaseik hadden ze vroeger in de 18de eeuw een schout die belast was met bestuurlijke en gerechtelijke taken en het handhaven van de openbare orde. Maar wie stond er die tijd boven hem? Wat was de hiërarchie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als ik me niet vergis stond de bisschop vaak boven de schout. De kerk en het gerecht waren in die tijd zo nauw met elkaar verbonden dat beslissingen samen (of afzonderlijk maar dan wel in overleg) gemaakt werden.

Het beste antwoord

Dat was de stadhouder.

In het boek Gevormde kaders, bureaucratische en professionele regulering van het werk van ambtenaren in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden van Jeroen van Bockel staat onder meer deze tekst:

"De stadhouders hadden verschillende taken in hun portefeuille. Ze waren belast met de vervulling van vacatures van officieren van justitie (de schouten), die van oudsher op lokaal niveau de bestuurlijke taken van de stadhouder waarnamen."

Verderop in het boek staat dat de stadsbesturen werden gevormd door magistraten, bestaande uit burgemeesters, schouten en schepenen die onderling de taken verdeelden.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!