Wat voor rol hebben kleuren in verschillende gebedshuizen?

denk aan synagogen, kerken, moskeeën enz

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (1)

Veel kleuren hebben in verschillende gebedshuizen dezelfde betekenis.

Rood: de belangrijkste kleur in de bijbel. Deze kleur staat voor het bloed van het lam.
Wit: deze kleur staat voor reinheid
Blauw: het teken van de Heilige Geest.
Paars: staat voor onbaatzuchtige liefde, autoriteit
Geel: vreugde en blijdschap.
Groen: staat voor nieuw leven en is de kleur van de hoop
Olijfgroen: Olie van de eerste persing! De beste olijfolie. Staat voor de olie van de Heilige Geest. Laat je onderdompelen en bevloeien met Zijn olie.
Rose: herstel van relaties.Dit is een mengeling van het bloed en de heiligheid van God.
Oranje: deze kleur staat voor lofprijzing, voor het vuur van de Heilige Geest.
Goud: symbool voor onvergankelijk. De kleur voor autoriteit.
Koper: Dit staat voor verootmoediging. Het koperen wasvat in de tabernakel. Brandoffers. Brandofferaltaar. Reiniging door het vuur.

Toegevoegd na 1 uur:
De Islaam heeft zich nooit gesymboliseerd of geassocieerd met enige kleur, symbool of voorwerp. Om politieke redenen was een vlag vereist en is gekozen voor de kleur groen.
Groen is nu de heilige kleur van de Islam. Bij het ontstaan van de religie was groen al een belangrijke kleur omdat het de favoriete kleur van Mohammed was, die vaak een groene mantel droeg. Groen betekende overleven in de woestijn. Wanneer je de kleur zag betekende dat, dat er ergens water in de buurt zou moeten zijn. Groen stond daarom gelijk aan overleven.