Imperialisme betekent je rijk uitbreiden, meestal door veroveringen. Dit is niets nieuws: de Grieken deden dit, net als de Romeinen en later de Spanjaarden in Zuid-Amerika.

Modern imperialisme is de uitbreiding van het rijk van Europese landen in voornamelijk Afrika en Azië vanaf 1870.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Modern imperialisme heeft veel van doen met de industriele revolutie en wetenschappelijke vooruitgang die een enorme voorsprong gaven op het Turkse (Ottomaanse) en Chinese imperium. Het superieure van de Westerse cultuur was niet zomaar een lege uitdrukking, maar een praktische realiteit.
Imperialisme is wat meer omvattend dan kolonialisme. Bij kolonialisme was vooral de handel belangrijk, men probeerde monopolies te krijgen zonder de oorspronkelijke structuur van de bewuste landen overhoop te gooien. Bij het imperialisme werden gebieden tot een bestuurlijke eenheid gekneed en werd gepoogd de landen op een rationele wijze in cultuur te brengen. Veel spoorlijnen en kanalen werden bijvoorbeeld in die tijd aangelegd.

Er is denk ik geen fundamenteel verschil met het Romeinse imperialisme, een superieure organisatie drong zijn levenswijze structuur en verworvenheden op aan een wat primitievere maatschappij, doordat men over de techniek beschikte. Caesar slaagde erin met een leger van 30 000 man geheel Frankrijk en Belgie te bezetten, door de superieure militaire technieken van de Romeinen. Deze superioriteit wordt wel wat overdreven, omdat de Kelten en Germanen geen primitieve wilden waren, zoals wel eens wordt voorgespiegeld. Afgezet tegen de Hellenistische kennis en het militaristische Rome verbleekte die maatschappij echter (Archimedes en Euclides waren geen Germanen).

In het moderne imperialisme zie je hetzelfde, de cultuur van de Javanen en Chinezen was niet zo primitief, maar tegen de georganiseerde moderne geindustrialiseerde Eurpese mogendheden waren ze geen partij. (metaalbewerking, geweren, snelvuurkanonnen, stoommachines, stoomboten, treinen, posterijen en later ook telegrafie).

Aangezien de Engelsen met de industriele revolutie begonnen en omdat Engeland en Nederland al lange tijd de internationale wateren domineerden was hun imperium ook het grootst, in het kielzog van de Engelsen volgden de Fransen en Duitsers. Later begonnen de Nederlanders ook gebieden in Indonesie te veroveren en tot een eenheidsstaat te kneden en in cultuur te brengen.