In veel dorpen werd om 12 uur de klok geluid om etenstijd aan te geven. In Heemstede was dit vroeger om 11 uur. Waarom 11 uur?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat dat te maken heeft met de werktijden, vroeger begonnen de arbeiders vroeg op het land of fabriek en wilden dus ook vroeger eten, omdat ze hun ontbijt vroeg achter de kiezen hadden zitten.

Antwoorden (2)

Dit was om de vrouwen te waarschuwen dat het tijd was om het eten voor te bereiden zodat hun mannen direct aan tafel konden wanneer ze om 12 uur thuiskwamen. Waarom ze dit alleen in Heerstede, en júist in Heemstede deden kan ik je niet vertellen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het staat in de bronchure op pagina 5 onderaan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees de website "Utrechtse middelbare tijd".
Jouw vraag vloeit voort uit het feit, dat er in het verleden verschillende tijden werden gehandteerd.

Wat er los van staat
In de zuiderlijke Nederlanden werd het Angelus zoals het luiden van de klok om 12.00 uur werd genoemd om aan te geven dat het etenstijd was voor de mensen die op het platteland werkten. Soms was dat erg ver van de boerderij en kerkklokken waren destijds volop aanwezig en het was een probaat middel om de noen, het tijdstip voor het aangeven van het middagmaal, door de klokken te laten beieren.