een jaar is éénmaal de aarde rond de zon, maar dat weten we nog pas sinds Galileo, meen ik. hoe telde men daarvoor de jaren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je ziet toch vanuit je hutje dat half juni de zon veel verder in het oosten op komt dan half december? Als je hebt onthouden dat eens de zon op komt voorbij die ene boom dan kun je toch tellen hoe vaak de zon voorbij die ene boom komt? Niet dat het veel uitmaakte, ze telden toch geen verjaardagen of maakten afspraken voor de komende zomer met elkaar maar aan de hand van waar de zon op kwam konden ze wel bepalen wanneer ze moesten gaan zaaien.

Het beste antwoord

Exact aan de hand van het tellen van zonnewende's en meer globaal aan het het verloop van de seizoenen. Dat men nog niet wist waardoor een zonnewende precies komt was natuurlijk geen beletsel om die te gaan tellen.