Hoe heten de bloemen op het schilderij van Lodewijk XIV?

Ik dacht dat je aan deze bloemen kon herkennen dat hij de koning is van Frankrijk, maar ik weet niet meer hoe de bloemen heten. (en klopt dat eerste wel?) Het betreffende schilderij is te zien via deze link: http://www.absolutefacts.nl/royalty/data/lodewijkxivzonnekoning.htm

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de ontzettend snelle antwoorden! Zo te zien had ik het zelf ook redelijk makkelijk kunnen vinden, maar ik heb tijdgebrek i.v.m. een deadline voor morgen, en moest het antwoord zo snel mogelijk weten. Bedankt voor het helpen en de snelle reacties!

Antwoorden (3)

Naar mijn idee zijn het Franse Lelies.
Antoni
10 jaar geleden
De gestileerde bloemen op zijn mantel zijn "Fleur de lis" dat zijn gestileerde irissen.
En die worden in de heraldiek wel vaker gebruikt en heeft inderdaad vooral (maar niet alleen) een associatie met het de Franse koningen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit door Hyacinthe Rigaud in 1701 geschilderde portret van Lodewijk XIV werd gemaakt in opdracht, als geschenk voor Filips V van Spanje. Maar doordat het zo'n succes bleek werd het schilderij nooit naar Spanje verzonden. Elk detail van het werk is gericht op het weergeven van de absolute macht. De Zonnekoning laat zien hoe vorstelijk hij is door het karmozijnrode antieke gordijn, en door het dragen van met koninklijke 'fleur de lys' geborduurde gewaden: Franse lelies, die bekend staan als hét symbool van het Franse koningshuis.
Amadea