Weet iemand waarom de provincie Limburg bij Nederland hoort?

Hoe kan het dat de provincie Limburg bij Nederland hoort en niet als met het andere deel bij België hoort?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet waarom, maar wel dat dit in het verdrag der XXIV artikelen (Londen 1839) is geregeld. Wellicht dat je hiermee verder kan zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat Nederland niet zonder Limburg kan. Geen zonnige zuiden zonder het trotse Limburg!

Het beste antwoord

In 1830 sloot geheel Limburg, met uitzondering van Maastricht en Mook, waar Nederlandse garnizoenen waren gelegerd, zich aan bij de Belgische Revolutie. De tijdelijke hoofdstad werd Hasselt. In 1831 werd in het Verdrag der XXIV artikelen, dat het definitieve grensverloop tussen Nederland en de nieuwe Belgische staat vastlegde, bepaald dat het oostelijk deel van Limburg naar Nederland zou terugkeren en tevens als hertogdom bij de Duitse Bond zou worden aangesloten, ter compensatie voor het verlies van westelijk Luxemburg. België zou ter compensatie recht krijgen op een verkeersverbinding door Nederlands-Limburg naar Duitsland, de latere IJzeren Rijn. Koning Willem I bleef zich lang tegen de Belgische afscheiding verzetten, maar aanvaardde het verdrag uiteindelijk in 1839. Sindsdien is Limburg gesplitst in een Belgisch en een Nederlands deel.
Tot 1906 bleef de provincie formeel de titel "hertogdom" gebruiken, hoewel het sinds 1866 een gewone provincie was. Vandaag herinnert alleen het gebruik, de Commissaris van de Koning met gouverneur aan te spreken, nog aan deze tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tijdens de 80jarige oorlog zijn Limburg en Noord Brabant door de Noordelijke Nederlanden veroverd op Spanje (en de zuiderlijke Nederlanden die deel van Spanje waren) en dit is zo gebleven. Kwestie van overwinnen/oorlogvoering dus!