wie weet meer van dit schilderij ?

wie weet wie er op staan

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
kierkegaard47
10 jaar geleden
Ik zie een (vage) nimbus (aureool) rond de hoofden van de personen. Dat duidt erop dat de afgebeelde figuren 'heilig' zijn. Dan zou ik al snel denken aan bv. Jezus en Maria, of andere bijbelse figuren of katholieke heiligen. Veel verder dan dat kom ik (nog) niet.

Het beste antwoord

Het is een repro van een door Nathaniel Sichel gemaakt schilderij van madonna met kind: de jonge Maria met haar zoontje Jezus.
Hier is een afbeelding van het schilderij te zien: http://www.iment.com/maida/family/mother/vicars/colorimages/madonnaandchild-sichel.jpg
Nathaniel Sichel was een Duitse schilder die leefde van 1843 tot 1907. Tussen 1859 en 1862 leerling van Julius Schröder in Berlijn; daarna studeerde in Rome en Parijs. Hij schilderde vooral jonge wulpse Oriëntaalse schoonheden. Om zijn portretten is hij het bekendst. Maar net als vele andere kunstenaars op een gegeven moment schilderde ook hij een madonna. Niet om religieuze redenen, maar om de onweerstaanbare aantrekkingskracht van een baby op een vrouw tot uitdrukking te brengen. Zo'n gerimpeld wezentje dat overal van harte welkom is.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor je antwoord
kierkegaard47
10 jaar geleden
Ah, kijk aan. Ik had al zo mijn half-onbewuste twijfels over dat 'middeleeuwse' in de toelichting van de link die ik had gevonden' omdat ik het er veel te 'modern' vond uitzien. Maar ik was óók allang blij dat ik info over de afbeelding had gevonden die bevestigde dat het om Maria en Jezus ging :) Overigens ben ik eigenlijk nu wel benieuwd hoe je gezocht hebt om deze info boven tafel te krijgen :)
Amadea
10 jaar geleden
Via de duidelijkste afbeelding op marktplaats ben ik verder gaan googelen, en toen kwam de naam van de kunstschilder er als vanzelf bij.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Ah, dus ik ben gewoon net iets te 'lui' geweest. Ik vroeg me af of er speciale achtergrondkennis voor nodig was geweest ('he dit lijkt wel in in de die-en-die school-stijl te zijn, laat ik even daarop verder zoeken'), of dat het vooral een kwestie van betere zoekmethden cq beter doorzoeken was. Het laatste dus blijkbaar. Mijn complimenten voor het vinden, en dank je laatste reactie. Heb mijn eigen antwoord verwijderd omdat dit nu geen toegevoegde waarde meer heeft.