Wat is een leijendekker?

Ik kom deze achternaam tegen. Leij is in oud Nederlands een woord voor water, maar in de context van leijendekker snap ik de betekenis niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Een lei is een dakpan van leisteen. Een leiendekker is een dakdekker die leistenen dakpannen gebruikt. Leijendekker zal de oud-Nederlandse naam zijn.
Plaatje bij antwoord
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is iemand die van zijn beroep leien legt, een soort dakbedekking, die vaak op kerken wordt toegepast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je was precies 7 seconden sneller!
Cryofiel
10 jaar geleden
Je reactie had onder bamibals antwoord moeten staan. En hij was acht seconden sneller, geen zeven. ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, de scherpte gaat er zo langzamerhand af.
als je in Vlaanderen het woord leiendekker uitspreekt, heb je het over iemand die daken legt. Vroeger werden al wel meer daken belegd met lei i.p.v. gewone gebakken dakpannen. Maar dit is maar een suggestie en nergens op gestoeld.
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Twijfel niet zo aan jezelf. Je antwoord is volkomen terecht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plusje, goed antwoord
catamiki
10 jaar geleden
Tja, in de etimologie wordt nogal wat gegist en dat deed ik dus ook. Ben hier nieuw en weet niet goed of je specialist ter zake moet zijn om te antwoorden. Toch bedankt.