Welke 3 jaargetijden kenden de egyptenaren?

In mijn geschiedenis boek staat dat de Egyptenaren nog maar 3 jaargetijden kenden, er staat alleen niet bij welke 3 dat zijn!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.2K

Antwoorden (2)

Akhet (overstroming), Peret (zaaitijd) en Shemu (oogsttijd)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
iHave antwoordde al: Achet (Overstroming), Peret (Groei) en Shemoe (Droogte). Ik heb nog wat aanvullende informatie voor je.

Het Egyptische kalenderjaar was als volgt opgebouwd:
een maand van 30 dagen
per maand 3 weken van 10 dagen (deze heten ook wel decades, naar "deca" of tien)
3 seizoenen van elk 4 maanden
12 maanden van elk 30 dagen
5 dagen om het jaar vol te maken (de "Herioe Renpet" of "Dagen op het Jaar")
Deze kalender werd gebruikt voor administratieve doeleinden, bijv. het noteren van koninklijke besluiten.

Het jaar begon als de ster Sirius na een afwezigheid van 70 dagen 's ochtends heel vroeg weer aan de hemel verscheen, net voor de zon opkwam. Dat is op onze kalender ongeveer 19 juli. Rond die tijd begon de Nijl ook te overstromen.
Het Egyptische jaar begon met "Wep-Renpet" of "de Opener van het Jaar". Dat was dus de Oudegyptische Nieuwjaarsdag: de eerste dag van de eerste maand van het eerste seizoen Achet, of: I Achet 1. Daarna kwamen II Achet 1 t/m 30, III Achet 1 t/m 30 en IV Achet 1 t/m 30. Hetzelfde werkte het met de maanden van Peret en Shemoe.
MAAR!:
Je weet dat onze kalender één keer in de vier jaar een schrikkeldag heeft. Die kenden de Oude Egyptenaren niet! De administratieve kalender verschoof dan ook één keer in de vier jaar één dag ten opzichte van het origineel. Omdat de gemiddelde Egyptenaar niet zo oud werd (met 45 was je bijna bejaard) viel dat niet zo op. Maar omdat het 1460 jaar duurde voordat de kalendermaanden weer samenvielen met de jaargetijden, zijn er dus perioden geweest in de Egyptische geschiedenis dat de administratieve Nieuwjaarsdag op dezelfde dag viel als de onze: middenin de winter! En tóch werd het kalenderseizoen dat dan begon nog steeds Achet - Overstroming genoemd!
De reden waarom dit niet werd veranderd heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de Oude Egyptenaren de kalender als een geschenk van de goden beschouwden. En wat van de goden kwam, daar bleef je van af!
In de religieuze kalender van de Oude Egyptenaren hadden alle maanden trouwens een naam, geen nummer. Die kun je vinden in de link.