Sinds wanneer wordt de term 1e wereldoorlog gebruikt?

In de 2e Wereldoorlog gebruikte men de term 2e Wereldoorlog. Wat ik me afvraag is of dat ook al het geval was in de 1e Wereldoorlog. Hadden de mensen het toen ook al over de term 1e Wereldoorlog. Ze nee, hoe en wanneer is deze term dan ontstaan? Op Wikipedia had ik wel iets gevonden. Maar misschien heeft iemand nog andere/betere bronnen?

Gr Maarten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Eerste Wereldoorlog wordt ook wel de Great War genoemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, en gebruikte ze die term ook al in de Eerste Wereldoorlog?
criseyde
10 jaar geleden
Ja, die term werd ook al in de Eerste Wereldoorlog gebruikt. Het werd ook wel "the war to end all wars" genoemd, omdat men echt dacht (maar vooral hoopte!) dat dit de laatste oorlog zou zijn.

Het beste antwoord

Nee, je kunt pas van een eerste wereldoorlog spreken als er een 2de is. Als er geen 2de komt dan blijft het "gewoon" de oorlog. In België spreekt met als men het over de eerste wereldoorlog heeft over : De Grote Oorlog.
Net zoals koning Willem Alexander nog geen 1 achter zijn naam heeft staan, dat komt pas als een van zijn opvolgers ook de naam Willem Alexander wilt gebruiken

Toegevoegd na 1 uur:
En je overziet pas of het echt een grote oorlog is na afloop. Tijdens de oorlog zelf blijft men hopen dat het allemaal snel afgelopen zal zijn.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké bedankt voor dit duidelijk antwoord!