weet er iemand de geschiedenis van het spreekwoord: als apen hoger klimmen willen ziet men gauw hun blote billen?

Ik moet voor nederlands de geschiedenis weten van dit spreekwoord: "als apen hoger klimmen willen ziet men gauw hun blote billen."
maar ik vind het nergens...
weet er iemand de geschiedenis van dit spreekwoord?
of weet er iemand een site waar ik dit vind?
laat maar weten!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mogelijk een variatie op 'Hoge bomen vangen veel wind'???
In een hoge positie heeft men ook veel verantwoordelijkheid, of staat men in de belangstelling wat niet altijd leuk of gewenst (de blote billen) is.

Antwoorden (1)

In het boek Spreekwoordenboek der Nederlandsche taal door P.J. Harrebomée, wordt het spreekwoord genoemd, maar er wordt geen uitleg aan gegeven. Wel wordt vermeld wie het spreekwoord gebruikten en in welke varianten. Zoals berijmd komt het spreekwoord voor in werken van Cats en van ene Bogaert, die voor vaak het woord 'straks' en voor naakte 'kale' gebruikte. Er worden nog meer variaties genoemd, maar dat kunt u misschien zelf teruglezen in het boek.

Toegevoegd na 10 minuten:
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_spreekwoorden_A-E
vond ik toch nog een betekenis:

Als apen hoger klimmen willen, ziet men gauw hun blote billen. Iemand die meer wil dan hij kan, maakt zich snel belachelijk.