kan iemand uitleggen wat "sissen" dekens waren, zijn dat quilts?

Hallo, ik heb een vraagje. Ik kom uit Zeeland en ik weet dat mijn oma "sissen dekens" had. Dat waren blijkbaar dekens van lagen katoen die helemaal doorgepit waren. Bent u bekend met deze term, of een verwante term? Ik kan op het hele internet geen "sissen deken" vinden, maar misschien schrijf ik het verkeerd. Gewoon een vraagje uit interesse....

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Je schrijft het inderdaad verkeerd. Het moet zijn: sitsen deken. Dat is precies wat je zelf al beschrijft. In de volgende link zie je er een aantal: https://www.rijksmuseum.nl/en/search?v=list&f=1&p=1&ps=10&maker=anoniem&material=katoen&type=deken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Prima antwoord! + 1 voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Goed gevonden.

Andere antwoorden (1)

Sits is een met de hand beschilderde katoenen stof, die oorspronkelijk (17e en 18e eeuw) uit Voor-Indië kwam, en later in Nederland werd nagemaakt. Het waren prachtige stukken, meestal glanzende, katoen. Die werden verwerkt tot spreien, rokken, jakken, mutsjes, mouwtjes en nog veel meer. Er stonden vooral grote en kleine kleurige bloemen op, meestal op een witte en soms op een rode of blauwe achtergrond. Het woord sits komt uit het Sanskriet "chitra", wat bont betekende.

Sitsen dekens waren dus geen quilten, maar glanzende gebloemde katoenen spreien. Specifiek Zeeuws waren ze niet, want de informatie heb ik gevonden in een bestand uit Overijssel. En daar staat in dat je schatkamers van sits kunt bezichtigen in het Fries museum in Leeuwarden en ook in het Hindeloper museum.
Amadea