Op welke datum werd Don Juan van Oostenrijk landvoogd over de Nederlanden?

Op 1 maart 1576 overleed landvoogd De Requesens. Later dat jaar werd Don Juan van Oostenrijk landvoogd, maar wanneer? Volgens Wikipedia kwam hij op 3 november aan, maar was hij toen meteen landvoogd? Of werd hij dat pas na de Spaanse Furie (4 nov) en de Pacificatie van Gent (8 nov)?

Toegevoegd na 23 minuten:
sorry, op 5 maart overleed De Requesens, tikfout

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ongeveer een half jaar na de dood van Don Luis de Requesens, de vorige landvoogd van Nederland, werd in 1576 Don Juan van Oostenrijk door Filips II als nieuwe landvoogd van Nederland aangesteld. Don Luis stierf op 1 maart dat jaar, dus de aanstelling van Don Juan was omstreeks september 1576.

Toegevoegd na 4 minuten:
Andere bronnen melden de overlijdensdatum 5 maart. Dus 1 maart is niet zeker.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jammer dat het een ongeveer antwoord blijft. Maar uit deze gegevens zou je op kunnen maken dat hij als landvoogd dus wel verantwoordelijk gehouden kon worden voor de muitende troepen tijdens de Spaanse Furie.

Andere antwoorden (2)

Hij werd in Spanje door zijn halfbroer Filips al tot landvoogd benoemd na de dood van Requesens. Dus hij was al landvoogd toen hij hier kwam. De Nederlanden waren een bezet gebied en verleenden er geen enkel medewerking aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ongeveer een half jaar na 1/3 1576 (de overlijdensdatum van Don Luis de Requesens werd Don Juan van Oostenrijk landvoogd van Nederland. Dat -ongeveer een halfjaar - moet niet te letterlijk genomen worden.

Na zijn overlijden werden de Staten-Generaal bijeengeroepen en sloten ze de zogenaamde Pacificatie van Gent in 1576. ( (Noot) De Pascificatie kwam niet tot stand vanwege het overlijden van Don Luis, maar als gevolg van het muitende optreden van de Spaanse troepen naar mijn mening).Alleen iemand die de Pacificatie onderschreef (lees: het er mee eens was), mocht van de Staten Requesens opvolgen. Dat werd uiteindelijk Don Juan van Oostenrijk, door Filips II aangewezen.
Don Juan kwam op 3 november 1576 aan in Nederland.
Hij was toen nog geen Landvoogt. Het is heel goed mogelijk, dat Filips II hem op voorhand al naar de Nederlanden had gestuurd maar toen hij (Don Juan daar aankwam op 3/11 was de Pascificatie van Gent (opgesteld in oktober 1576 nog voor de Spaanse Furie dus die op 4/11 plaats vond)nog niet getekend door partijen en bestond dus in feite alleen nog maar in concept en niet echt.

Wellicht in de wetenschap dat Don Juan bij de Staten van Nederland bekend stond als een aanhanger van de - Let Op- nog te ondertekenen Pascificatie had Filips hem al naar de Nederlanden gezonden.
De Pascificatie werd pas op 6(andere bron zegt 8) november 1576 getekend. Je zou( in juridische termen) dus kunnen zeggen, dat daarna het vonnis (de voorlopige aanstelling) in kracht van gewijsde is gegaan.

Ik denk dus dat Don Juan op 6 of 8 november 1576 op het ondeelbare ogenblik dat de handtekeningen waren gezet en de pennen nog niet waren neergelegd, Landvoogd van Nederland was geworden.
Dat begrip van wanneer nu precies iemand koning wordt of een land ja dan nee een koning heeft hebben wij recentelijk kunnen meemaken bij de abdicaties en troonopvolgingen die in Nederland en België hebben plaatsgevonden.

Toegevoegd na 1 dag:
Pascificatie moet zijn pacificatie en landvoogt moet met een d
Bronnen: