Hoe kan het dat blanken zoveel macht hadden in Zuid-Afrika?

Tijdens de Apartheid hadden blanken vrijwel alle macht in Zuid-Afrika, terwijl ze toch een minderheid van de bevolking vormden. Hoe kan het dat blanken zoveel macht hadden en zo'n dominante positie hadden in de samenleving, als ze maar een kleine groep vormden (10% van de gehele bevolking)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De hele (politieke) geschiedenis laat ik hier even voor wat het is.
De blanken ( kolonisten) waren grootgrondbezitter, bezaten dus ook de diamantmijnen en werden zo extra rijk. En: kennis is macht. De blanken hadden de technische kennis en hadden ook de handelslijnen in bezit; met name de diamantindustrie heeft vermogens opgeleverd. De lokale bevolking was nog ongeschoold en kon alleen het handwerk doen en dan ook nog eens heel slecht betaald met beroerde arbeidsomstandigheden. Het koloniale bewind, zoals overal, was niet geïnteresseerd in mensenrechten ( als ze al waren verzonnen in de 19 e eeuw)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kennis is inderdaad macht, maar er speelde nog wel meer. Als je bijvoorbeeld de geschiedenis van Congo bekijkt, zie je dat toen Leopold II van België daar de dienst uitmaakte, er verschrikkelijke dingen gebeurden om de blanken maar als superieur te laten doen voorkomen. Met bepaalde trucjes werden de blanken door de plaatselijke bevolking als bovennatuurlijk gezien. Waardoor de blanke gezagsdragers daar de dienst konden uitmaken voor een lange tijd.

Als je meer wilt weten moet je vooral dit verhaal is lezen: http://www.blackpast.org/?q=george-washington-williams-open-letter-king-leopold-congo-1890

En mocht dat nog niet genoeg zijn, zal ik op internet maar is zoeken naar de personen: Henry Morton Stanley en David Livingstone. Aan de hand van hun geschiedenis leer je ook meer over hoe de blanken hun macht in Zuid-Afrika zo lang hebben weten te behouden.