De Invoering van de achturige werkdag is een historisch proces dat zich voltrok vanaf eind 19e eeuw. Het had zijn oorsprong in de Industriële revolutie in Groot-Brittannië, waar de industriële productie in grote fabrieken het beroepsleven veranderde en lange uren alsook slechte arbeidsomstandigheden oplegde. De werkdagen konden variëren van 10 tot 16 uur, zes dagen per week.
Op 1 mei 1886, op de Dag van de Arbeid, demonstreerde in de Verenigde Staten een half miljoen mensen voor invoering van de achturige werkdag. De demonstratie liep uit de hand.
In Nederland had onder meer de sociaaldemocratische SDAP de achturige werkdag als politieke eis. In 1911 werd er in Nederland gedemonstreerd ter gelegenheid van de invoering. In 1919 diende de toenmalige Nederlandse minister van Arbeid, Piet Aalberse, de wet aangaande achturige werkdag in. De wet werd op 11 juli 1919 aangenomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrije_zaterdag dat gold wel voor 6 dagen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb niets over de vrije zaterdag gezegd.
ronron1212
10 jaar geleden
Dat klopt alleen veel mensen weten dat niet 8 uur wordt altijd met 40 uur per week gezien.

Andere antwoorden (1)

De 8 urige werkdag is tot stand gekomen omdat arbeiders hebben gestaakt en dat recht hebben afgedwongen net als de vrije zaterdag.

Toegevoegd na 46 minuten:
Acht uur werken per 5 dagen dus 40 uur of 6 dagen werken dus 48 uur in de week de vrije zaterdag is echt heel wat later in gevoerd en echt daar is voor gestaakt.