Hoe kwam het dat de Pest niet in Polen was?

Ik zat wat te lezen over de pest (Black Death) op Wikipedia en kwam langs dit .gif plaatje:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d3/Blackdeath2.gif
Je ziet dat de pest heel Europa overneemt, behalve Polen. Waarom werd Polen 'overgeslagen'?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Polen had in die tijd zeer strenge quarantainewetten. Alles en iedereen werd bij de grenzen tegengehouden. Geen zakken met voedsel betekende ook geen ratten van buitenaf. De despoot van Milaan, Aartsbisschop Giovanni Visconti, gaf de order om als zich ergens de pest voordeed, dat huis en nog twee huizen eromheen dicht te metselen met de mensen er nog in. Ook werden de levenden en de doden in dezelfde graftombe gegooid. Dat beleid heeft geholpen.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
milaan is geen polen.

Andere antwoorden (1)

Omdat Wikipedia niet 100% betrouwbaar is. Er heeft wel degelijk pest geheerst in Polen, alleen op beperktere schaal dan in de andere landen van Europa. Het land was vrij dun bevolkt, en men had manieren gevonden om de ziekte een halt toe te roepen en een daarvan was afzondering. Grote delen van Polen bleven hierdoor vrij van besmetting.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je het kaartje wel bekeken? Waarom zou dat onbetrouwbaar zijn, het klopt precies met wat jij zegt.