Na de economische crisis die je bedoelt, ook wel de Grote Depressie genoemd, stabiliseerde de economie weer in 1931.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar stabiliseren is niet hetzelfde als eindigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee , mijn inziens verdiepte de crises zich , dus eerst de beurzen vielen toen vrij snel de bedrijf's sluitingen , ja de banken stabiliseerde maar de crises werd harder taaier voor de arbeider (zo als de werk man toen heette ) de malaise was enorm , armoe vreselijk zeker in de USA , maar ook in Nederland . In Duitsland extreme inflatie behang was duurder dan bank biljetten op de muur plakken , Duitsland moest ook nog enorme betalingen doen aan Frankrijk . Armoe is een slechte raadgever de mensen waren hopeloos ook in Nederland werk verschaffing voor een paar guldens in de week werken en van de steun vrijgesteld van fiets wegen belasting (dan kreeg je een gat in je penning achter op je fiets ) in Nederland ging het vlak voor de 2 wereld oorlog net iets beter door de (oorlog ) economie in Duitsland . Wat al gezegd door de oorlog hoe erg ook kwam de boel enigszins in beweging , maar vooral de nieuwe politieke en economische wind uit de USA (New deal v Roosevelt en het Marcel plan ).Nieuwe economische inzichten , Amerika investeerde in Europa en Europa kocht Amerikaanse spullen en versa . Ook met Japan werkte dat kunstje . Dus Amerika was toen de motor die de economie weer vleugels gaf . Maar de depressie kwam daar ook vandaan . Ja de geschiedenis zou zich kunnen herhalen .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Kapperkort. Het Marcel plan? Je bedoelt het Marshall plan, neem ik aan?
Maar ik denk dat je gelijk hebt. Hoe cru ook: WO II was een soort economische en geestelijke reset. Na 1945 lag er overal in de wereld zoveel in puin en was de wens tot nooit meer oorlog zo enorm groot dat eerdere tegenstellingen omgebogen werd tot concensus (behalve dan tussen de Oost West en China blokken) en moest er van alles herbouwd worden, het Marshall plan (naar generaal Marshall genoemd) was ontzettend belangrijk in deze.
Ik hoorde pas nog bij geschiedenis dat de crisis afliep in 1939.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De crisis begon in oktober 1929 met de beurskrach. De New Deal (1933-1937) had niet het verwachte effect (oplossen van de crisis). Het klinkt raar maar WO2 zorgde weer voor een oorlogseconomie, mensen werden weer aangenomen in de wapenproductie, leger etc. Na de oorlog in 45 herstelde de economie zich weer, men kocht duurzame productiegoederen. Ook de GI-Bill (sociale wet voor veteranen) zorgde voor een economische impuls. Je kunt dus stellen dat dit gefaseerd ging 1939-1945. Hopelijk is je vraag zou een beetje beantwoord.

Toegevoegd na 1 minuut:
Men kon die goederen kopen omdat, men geld gespaard had en de rationalisatie nam nog meer toe, met als gevolg hogere lonen, goedkopere producten.