Waarom werd slavernij zo laat afgeschaft in Nederland?

In vergelijking met andere West-Europese landen was Nederland vrij laat met het afschaffen van slavernij, waarom was dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Het modern imperialisme had als een van de bijkomstigheden dat er grondstoffen werden gehaald uit de gebieden die in handen waren. Zo haalden wij tegen lage prijzen bauxiet en hout uit Suriname en werden specerijen, rijst en indigo uit Nederlands-Indië gehaald. Mede door het publiekelijke protestboek Max Havelaar van Eduard Douwes Dekker (Multatuli), schafte Nederland in 1859 de slavernij in Nederlands-Indië af en in 1863 in de West-Indische koloniën.

Waarschijnlijk duurde dit zolang vanwege de trots van Nederland omtrent de resultaten van de VOC en WIC. In deze projecten was veel geld geïnvesteerd en aan de slavernij en de winning van grondstoffen werd veel geld verdient.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
omdat we er zo lekker aan konden verdien.
iedere slaaf die verhandeld werd bracht geld naar Amsterdam.
waarom denk je dat er zoveel slaven in Amerika werkte, bijna allemaal gebracht met nederlandse schepen .
zo'n gouden handel ga je toch niet vrijwillig van de hand doen.