Zijn er ooit in Nederland koningen door bijvoorbeeld handoplegging door een geestelijke gewijd?

Ik miste bij de beediging van Willem als koning de expliciete zegening door Gods afgezant (priester dominee). Gebeurde dat vroeger wel. Of heb ik iets gemist?

11 jaar geleden
ItisILeClerc
11 jaar geleden
handoplegging is meer iets voor gebedsgenezers

Het beste antwoord

Nee, nooit. In Nederland wordt een koning ingehuldigd en niet gekroond of ingewijd. Onze Grondwet kent scheiding van kerk en staat. Een Nederlandse koning kan dus niet via een religieuze ceremonie tot koning worden gemaakt.
In het verre verleden kroonde de paus koningen/keizers. De Paus als wereldlijke vertegenwoordiger van God kon de koning kronen en niemand anders. Die situatie is inmiddels helemaal veranderd en die heeft in Nederland helemaal nooit bestaan..
De Paus is staatkundig gezien een vorst van een staatje, meer niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Neen.

In Nederland is sedert haar ontstaan een strikte scheiding van staat en kerk, hierdoor kan een koning niet gezegend worden tijdens zijn inhuldiging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord +.