Waarom koos Filips II Willem van Oranje als stadhouder?

Ik ben bezig met het leren van mijn geschiedenis examen, en vroeg mij dit af. Wat is de link tussen Filips 2 en Willem van Oranje?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat kwam omdat de VOORGANGER van Filips II, Keizer Karel V zeer gesteld was op Willem:

Willem van Nassau was de oudste zoon van Graaf Willem van Nassau en Juliana van Stolberg. Hij werd op 24 april 1533 geboren op de Dillenburg in Nassau.

Toen zijn neef René van Chalon in 1544 stierf, woonde hij nog bij zijn ouders. Willem mocht van Keizer Karel V de erfenis van zijn neef aanvaarden. De Keizer stelde wel als voorwaarde dat Willem zijn opvoeding voltooide aan het Keizerlijke hof in Brussel. Ook moest hij katholiek worden opgevoed. Willems Lutherse ouders stemden

Keizer Karel V raakte zeer gesteld op de jonge Prins, die mede daardoor snel carrière maakte. De opvolger van Karel V, Koning Filips II van Spanje als Heer der Nederlanden, benoemde Willem in 1559 tot stadhouder van Holland, Zeeland en Utrecht. Daarna verslechterde de verhouding tussen beiden snel. Willem van Oranje had moeite met de Brusselse centralisatiepolitiek. Bovendien steunde hij de vervolging van de protestanten door Spanje niet. Op 10 juli 1584 werd Prins Willem I in Delft vermoord door Balthasar Gerards.

http://www.koninklijkhuis.nl/encyclopedie/geschiedenis/willem-van-oranje-%281533-1584%29/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Het kopiëren van de tekst van de website is niet helemaal goed gegaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je?
Antoni
10 jaar geleden
Er is een stukje tekst weggevallen na "Willems Lutherse ouders stemden". Dit is de volledige tekst: "Willems Lutherse ouders stemden daarmee in. Vanaf dat moment was Willem de Prins van Oranje."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha, nu zie ik het ook. Bedankt.