Thermen zijn gewoon badhuizen. Trier was een belangrijke Romeinse stad in de Keizertijd ( Kaiserthermen dus). Elke Romein baadde regelmatig in openbare gelegenheden zoals in dit reusachtige gebouw, want niet elk huis had zelfstandige badgelegenheid, sterker nog, in de insula's, zeg maar flatgebouwen had alleen de benedenste verdieping misschien water van een aquaduct en dan een klein straaltje.
In de grote villa's was privé-badgelegenheid met een koud, lauw en warmwaterbad. Maar voor de doorsnee burger was een openbaar badhuis van essentieel belang. Mij staat niets bij dat de Kaiserthermen aan minerale bronnen zijn verbonden. Het heel gewone water werd verwarmd via de hypocausten ; in Trier zie je ook nog heel mooi aardewerk pijpen in de muren die de warmte omhoog leidden.
In dichtbevolkte streken zijn badhuizen van belang; in Amsterdam waren er rond 1960 nog volop badhuizen in de volkswijken. En denk ook maar eens aan de Hammans in Turkije, Egypte, Syrië enzovoort. Ook allemaal nuttige instellingen met een sociale functie: hygiëne, praten, gezelligheid, soms sport etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Thermen werden vooral gebruikt om de geneeskracht/ helende werking van het warme bronwater,vandaar de naam Thermen wat voor warmte staat.
(tenminste zo zag met het toen).
De bronnen waren al aanwezig en daaromheen zijn de badhuizen gebouwd.