Was Napoleon Bonaparte een succesvol?

Was Napoleon succesvol? Waarom wel en waarom niet? Hij heeft flink wat oorlogen gewonnen en heeft ook een hoge status weten te bereiken, maar had toch een flinke tegenslag in Rusland. Was hij over het algemeen succesvol?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Napoleon is ten gronde gegaan aan zijn eigen succes, net zoals bij Hitler, zonder Napoleon te vergelijken met Hitler.
Ook Napoleon heeft zijn grootste fout gemaakt door Rusland aan te vallen.
Het was zeker geen tegenslag in Rusland. Hij is daar een oorlog begonnen die al bij voorbaat gedoemd was om te mislukken. Hij heeft daar de russische winter ontmoet met mensen die een groot gebrek hadden aan geschikte kledij, materiaal en voedsel.
Napoleon, net als Hitler, ging daar eens met de vingers in de neus de boel daar opkuisen. Maar de winter en de tactiek van de verschroeide aarde heeft daar wel anders over beslist

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je een land binnenvalt met de gedachte dat je uw logistiek in dat land wel zal vinden en als je dan alleen maar verschroeide vindt dan zit je diep in de problemen. Ook waren er geen vliegtuigen of vrachtwagens die in de rapte wat bevoorrading konden droppen.
Zijn grootste vijand was zijn eigen ego,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jawel Napoleon was succesvol en we hebben veel aan hem te danken zoals het rechts rijden in het verkeer en de vaste achternaam van personen en de persoonsregistratie in gemeenten.