Hij is Luthers opgevoed maar kreeg later nog een Katholieke opvoeding. Zijn tweede vrouw was Luthers maar hij bleef Katholiek. Later streef hij er naar dat Katholieken en Protestanten meer gingen samenwerken in de strijd tegen Spanje en ook was hij tegenstander van beperkingen in geloofskeuze.

Hij beschouwde zichzelf nog wat later als een soort 'ongelovig Katholiek' en later werd hij alsnog een 'gelovig Lutheraan'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat staat in de tekst (gereformeerden heten daar protestanten): Hij volgt vanaf beginjaren zestig alle godsdienstige ontwikkelingen en zijn doel is een eendrachtige samenwerking tussen Protestanten en Katholieken om onder het Spaanse juk vandaan te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant:
Hij werd Lutheraans opgevoed, kreeg "later nog een katholieke opvoeding". Dan is zijn 2e vrouw Luthers, en ondanks zijn eerdere opvoeding bleef hij Katholiek... Vervolgens is hij ongelovig Katholiek en werd uiteindelijk toch nog gelovig Lutheraan... Kennelijk maakte het hem geen bal uit HOE het geloof genoemd werd: Lutheraans, Katholiek, Protestant, reformant... Duidelijk is wel dat hij heel erg heeft lopen zoeken. Shoppen... heet dat. Een soort uhhh prinses Margriet houding... (ook al is WvO geen voorvader)
Dan kun je twee kanten op: of hij was zwáár gelovig, en probeerde de Waarheid te ontdekken.
Of... hij was eigenlijk een groot twijfelaar, wist het allemaal niet zo met dat geloof, maar werd meegetrokken, moest zich conformeren aan alle heersende mores, en heeft geprobeerd zichzelf "ergens in te vinden". Zo kun je er lekker van denken wat je wilt....

Andere antwoorden (1)

Willem van Oranje was protestants en hij was voor godsdienstvrijheid.