Welke gevolgen had het beleid van Stalin voor de bevolking van Rusland?

Stalin had natuurlijk een bepaald beleid wat hij doorvoerde in zijn tijd bij de USSR, maar wat waren de gevolgen voor de bevolking?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Negatieve gevolgen ;Het dictatoriale regime van Jozef Stalin kostte miljoenen mensen het leven. Massa's mensen stierven tijdens hongersnoden, hoewel er door sommigen wordt beweerd dat de hongersnoden niet door Stalin komen[3] , maar het gevolg zijn van de acties van zelfstandige boeren ('koelakken') die grote delen van hun oogst en vee vernietigden als protest tegen de collectivisatie van de landbouw begin jaren dertig. Politieke tegenstanders werden op grote schaal "weggezuiverd" en gedeporteerd naar de Goelags. Velen stierven daar onder erbarmelijke omstandigheden.
In totaal lopen schattingen van het aantal mensen dat tijdens het bewind van Stalin een onnatuurlijke dood stierf uiteen van 9 miljoen[4] tot 20 miljoen[5].Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden 23 miljoen burgers en soldaten gedood door het Duitse leger.

Positieve gevolgen;Onder Stalins bewind versnelde de industrialisatie van de Sovjet-Unie en groeide het land uit van een achtergebleven boerenmaatschappij tot een wereldmacht. Door zijn daadkrachtige en centrale optreden, zijn succesvolle bestrijding van het analfabetisme, het verslaan van nazi-Duitsland, de elektrificatie van zijn land en een zorgvuldig geregisseerde volksverering rond zijn persoon is hij nog altijd populair bij grote delen van de Russische bevolking.[6][7][8]