Waarom gingen de mijnwerkers staken in Engeland en wanneer was dat?

Ik las in een Engels boek dat mijnwerkers gingen staken in Engeland.
Waarom was dat?
Het enige wat ik over de datum weet dat het onder het beleid van Margaret Thatcher was.
Wanneer was dat?
Kan iemand mij eventueel nog meer achtergrondinformatie vertellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

De mijnwerkersstaking van 1984-85 vormde een belangrijke confrontatie tussen de arbeiders en de regering van Margaret Thatcher, de 'Iron Lady', die een fel besparingsbeleid voerde. Thatcher was vastbesloten om de mijnwerkers te dumpen en moest na het conflict toegeven dat het de regering 6 miljard pond had gekost om de staking te breken. Maar tijdens het conflict zelf stond Thatcher minder sterk in haar schoenen.

De mijnwerkers kwamen in actie tegen de aangekondigde sluiting van een reeks steenkoolmijnen. De regering was niet bereid om net zoals in het buitenland de productie van steenkool sterker te subsidiëren en omschreef de sector als een 'dode industrie'. Ook al blijkt dat de sluiting van de mijnen ertoe geleid heeft dat Groot-Brittannië op dit ogenblik enorm veel steenkool moet importeren. De regering deed er alles aan om bij de sluitingen van mijnen zoveel mogelijk in te spelen op verdeeldheid. Door mijn per mijn te sluiten, wou men een brede solidariteitsbeweging van alle mijnwerkers vermijden. Bovendien werd ingespeeld op regionale tegenstellingen, zo werden de mijnen in de regio rond Nottingham beschouwd als 'veilige' mijnen op economisch vlak waardoor de mijnwerkers daar niet geneigd waren een militante positie in te nemen. De directe aanleiding voor de mijnwerkersstaking was de aankondiging van het sluiten van een hele reeks mijnen waarbij 25.000 banen verloren zouden gaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het antwoord is dus: van 5 maart 1984 tot en met 3 maart 1985 en de aanleiding was dus het sluiten van een hele reeks mijnen met het verlies van 25.000 banen.