Waarom vieren mensen op specifieke datum een religieus dag, bv kerst. terwijl ons gregoriaans kalender volstaat met romeinse goden?

bijv.

Januari - De maand is vernoemd naar Janus, de Romeinse god van poorten en deuren. (bron wikipedia)

Toegevoegd na 32 minuten:
Wat ik ermee wil zeggen is, elke geloof heeft zo zijn kalender, maar tog doet iedereen aan mee aan het romeinse geloof.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap je punt niet echt, wil je de december kerstmaand gaan noemen ofzo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat niet.

Antwoorden (2)

Of een (religieus of gewoon feest) dadum moet worden vastgesteld, of dat nou is door een speciale gebeurtenis of door gewoon maar een datum prikken:
Er wordt een keer een datum ervoor gekozen!!
Je kan ook blijven piekeren waarom de 1 Piet en de ander Klaas heet..

Toegevoegd na 35 seconden:
sorry, datum*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen het Christendom werd "ingevoerd" in het Romeinse rijk, werden heel veel heidense feesten omgedoopt naar Christelijke feesten.

Waar vroeger vruchtbaarheidsfeesten werden gevierd gingen we Pasen vieren - vandaar de eieren - en waar vroeger werd gevierd dat de dagen weer gingen lengen door vuren te ontsteken en groen in huis te halen, gingen we de geboorte van Jezus vieren - maar we hielden stiekem de kerstboom.

Waarom die feesten omdopen? Ze afschaffen zou natuurlijk voor heel veel weerstand zorgen. En wil je grote veranderingen doorvoeren bij grote groepen mensen, dan moet je weerstand altijd minimaliseren. Romeinen waren goed in verandermanagement, dat blijkt maar weer ;)

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie verder ook de vraag "Wie heeft Kerstmis uitgevonden?": http://www.goeievraag.nl/vraag/kerstmis-uitgevonden.34737