heeft een berg een betekenis in de bijbel of in een ander heilig boek?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De berg heeft in de Bijbel, met name in het Oude Testament, een speciale plaats en voor wie het verstaat een speciale betekenis.
Bergen legden vanuit de natuurlijke wereld contact met de geestelijke wereld. Bergen waren de plaats van contact met de goddelijkheid. Dit zowel in positieve als in negatieve zin. Onder alle plaatsen op de aarde was, in de tijd na Eden, de berg de plaats die God voor Zichzelf apart had gezet. Hij 'heiligde' een bepaalde berg, zodat Hij zich daar aan de mens kon openbaren. De heilige God kan en wil nu eenmaal geen deel hebben aan de zonde waarmee de mensheid beladen is. Wanneer Hij afdaalde op één der bergen, moest een speciaal afgezonderde (geheiligde) mens als Mozes, altijd nog een enorme inspanning leveren om tot Hem op te klimmen. Anderen waren alleen in staat om Zijn heerlijkheid 'uit de verte' en 'bedekt' te aanschouwen.
Uit deze tijd stamt ook de benaming van 'de berg Gods', Horeb (Ex.3:1), en Sinaï (Ex.24:13-16).
Mensen uit de tijd van het Oude Testament waren er geheel mee vertrouwd dat God Zich openbaarde op bergen. Vandaar ook de vraag van de Samaritaanse vrouw in Johannes 4:20 op welke berg zij nu eigenlijk God moest aanbidden. Bergen associëren met goddelijkheid. Dat had David ook begrepen toen hij de bekende woorden van Psalm 121:1-2 schreef:
Ik hef mijn ogen op naar de bergen;
vanwaar zal mijn hulp komen?
Mijn hulp is van de HERE,
die hemel en aarde gemaakt heeft. http://www.samuelschool.org/pages/geestelijk-denken/les-7.php

Antwoorden (6)

Ja, natuurlijk. Het is zwoegen om een berg op te komen, dat gaat niet vanzelf maar iemand moet daar moeite voor doen. Het is een hele prestatie om de top te halen, dus het is een bijzondere gebeurtenis.
Een berg heeft in de Bijbel, en dan met name in het Oude Testament, een speciale plaats. Het was de plek van contact met de God. Denk aan Mozes, bijvoorbeeld. En lees Psalm 121: Ik hef mijn ogen op naar de bergen. Vanwaar zal mijn hulp komen?
Mijn hulp is van de HERE, die hemel en aarde gemaakt heeft.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou een skilift pakken zo veel moeite is het niet. Het is maar wat je conditie toe laat. (6)
Ik de exodus van Mozes en de brandende doornstruik. Dan is de berg heilige grond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja die bestaat,

dat is de berg Mora, of anders genoemd; Haram al Sharif, of de tempelberg.
Voor de Joden, moslims en christenen een heilige plek.
En is het meest geclaimde vierkante kilometer van de wereld.

Volgens het jodendom is het de berg heilig door de Joodse tempel Beit Adonai hier zich ooit vestigde.
Ook de tweede tempel stond op deze berg waarvan de klaagmuur nog een restant is.

Volgens de Islam is dit de berg waar Mohammed zijn nachtelijke hemelvlucht maakte, ook staan hier heilige gebouwen.

Voor de christenen is de berg ook heilig, maar meer vanwege de historische context.

Toegevoegd na 10 minuten:
daarnaast zijn er in het hindoeissme, boedshisme ook tal van heilige bergen. Vrij logisch, daar zijn veel bergen!
Waaronder bijv. De berg, Emei shan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is bijna geen samenleving waar bergen niet als heilig werden beschouwd: een woonplaats van de goden. Denk bijvoorbeeld aan de Griekse Olympus, waar Zeus met zijn familie woonde, of aan de berg Saphon (nu Jebel al-Aqraa) op de grens van Turkije en Syrië, waar de stormgod Baäl zijn zetel had. Fuji in Japan, Agung op Bali, Mount Everest in Nepal (of liever: alle toppen van de Himalaya), Kilimanjaro in Tanzania, Croagh Patrick in Ierland, Popocatepetl in Mexico: allemaal heilig. In alle heilige boeken, van de Mahabharata tot aan de Koran, zul je dus heilige bergen tegenkomen.
Daar waar het christendom voet aan de grond heeft gekregen zijn van oorsprong "heidense" heilige bergen vaak gewijd aan christelijke heiligen (Croagh Patrick) of engelen, vooral de aartsengel Michaël. Een goed voorbeeld daarvan is Mont St. Michel op de grens van Normandië en Bretagne.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle heilige boeken prediken geloof en geloof kan, zoals je weet bergen verzetten.
Dat lijkt me een duidelijke relatie tussen de heilige boeken en het geloof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de oude grieken hadden de berg olympus ze geloofden dat de goden op die berg woonden.