Hoe wist men vroeger of het gehele land veroverd was?

Tegenwoordig heb je Google maps om bijna exact te zien waar de steden en dorpen zich bevinden, en ook waar de land grens zich bevindt. Stuurde men dan vroeger een hele groep ruiters om te verkennen. En dan nog is de kans heel groot dat je ergens een gehucht overslaat. Vooral in grote landen of minder begaanbare plekken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hele land is verslagen als jij de macht overgenomen hebt, eventueel overgebleven soldaten zijn nu gewoon terroristen. Dorpen die "trouw blijven" aan het oude regime zijn gewoon opstandelingen. Als ze moeilijk gaan doen met belasting betalen aan de nieuwe koning, heb je gewoon belasting ontduikers. Ik zie je probleem niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als in Nederland de PVDA en de VVD de coalitie vormen gaan ze ook niet lutjebroek vragen of ze het er wel mee eens zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me wel voorstellen dat met het overnemen van een land, betwiste grensgebieden snel ingepikt werden door buurlanden, misschien zelfs omdat de bewoners liever bij het buurland gingen horen dan bij de nieuwe dictator.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kijk eens naar de leuke en dit gebied leerzame films over "robin hood". let op de sheriff van nottingham, die de baas is (er is een koning van engeland) en overal belasting int en het volk uitperst, terwijl dat niet de bedoeling is.
als je op die achtergronden let, kom je verder met je vraag.

Antwoorden (3)

Dat wist men niet. Maar dat was dan ook volstrekt onbelangrijk. Als je de havens, het regeringsgebouw en de grondstoffen in bezit had genomen dan was het land van jou. Als je vernam dat er ergens een opstandje was, moest je wel even de brand gaan blussen.
11 jaar geleden
Tot in de jaren 80 van de vorige eeuw doken er op de Filippijnen nog regelmatig Japanse soldaten uit de Tweede Wereldoorlog op die nog niet wisten dat de oorlog afgelopen was. Dus moet het antwoord zijn op jouw vraag. "Men wist het omdat het aan hen verteld was èn omdat men daarin berustte."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bron? Ik lees er graag meer over namelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die hadden dus 35 jaar of langer ondergedoken gezeten en waren ondertussen pensioen gerechtigd?!
Dat wist men niet, als je maar de grote plaatsen en andere belangrijke zaken in bezit had in een gebied. Bij een eiland lag het dus simpeler dan een stuk grond op het vaste land. Zolang de bevolking dit min of meer accepteerde was je klaar. Verder waren de grenzen niet altijd zo scherp bepaald als nu. Een land met centrale overheid was er iha niet. In Duitsland had - nadat Bismarck er zo ongeveer een land van had gemaakt -bv. Beieren nog jarenlang eigen ministeries en een eigen diplomatieke dienst, tot in de 20e eeuw toe. Bijna heel Nederlands Limburg was van 1839 tot 1866 ook lid van de Duitse bond en moest desgevraagd dan ook militairen leveren. Men stuurde vanuit Limburg vertegenwoordigers naar Den Haag.
Er waren geregeld grijze gebieden waar de invloed van de een overging naar de ander. Het begrip land was vroeger iets anders dan nu.