Het verhaal van Pandora klopt niet! Hoe zit dat?

Het verhaal over de doos (of de kruik) van Pandora is hier al een paar maal langsgekomen, maar niemand ziet dat het vreselijk onlogisch is.

Doordat Pandora de doos opent, ontsnappen alle ziektes en rampen. Daardoor ervaren mensen ziekte en ongeluk.

Maar doordat Pandora het deksel net op tijd dichtslaat, blijft de hoop gelukkig in de doos. En daardoor houden de mensen hoop.

Huh?

Dus als de griep ontsnapt, krijgen de mensen griep, maar als de hoop NIET ontsnapt, houden de mensen hoop.

Ik zou verwachten dat het de WANHOOP was die in de doos achterbleef.

Heeft iemand een verklaring voor de loop van het verhaal, en/of voor het feit dat niemand ooit meldt (bijvoorbeeld als het op school wordt verteld, of als voetnoot in een boek over Griekse mythen en sagen) dat er een kronkel in zit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

in deze versie komen alle rampspoeden vrij,maar ook de hoop.logisch.

Pandora - De Griekse Mythologie
Pandora - ΠΑΝΔΩΡΑ

Volgens de Griekse mythologie maakte de god van het vuur, genaamd Hephaestus, in zijn werkplaats de eerste vrouw: Pandora. Aanvankelijk was het een metalen beeld, maar het was zo mooi dat Zeus besloot het leven te schenken.Toen gaven alle goden haar op hun beurt een geschenk: schoonheid, kracht, slimheid, handigheid, overredingskracht. Hera gaf haar de nieuwsgierigheid die haar geen moment met rust zou laten. Zeus zond Pandora als geschenk aan Epimetheus die haar tot zijn vrouw maakte. Als huwelijksgeschenk kregen zij een mooie doos, versierd met goud en edelstenen. Deze doos zat op slot, maar Zeus had de sleutel erbij gegeven en tegen Pandora gezegd dat als ze gelukkig wilden leven, ze de doos nooit moest openen. Op een bepaald moment won de nieuwsgierigheid het en opende Pandora de doos. In een klap kwamen daar alle tegenslagen en onheil uit die een mens maar kunnen treffen: ziektes, verbittering, pijn en alle mogelijke kwaad. Als laatste kwam echter de hoop eruit, in de vorm van een vogel. Dat was de boodschap van de troost voor de mensheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De hoop blijft, dat de hoop ooit ook ontsnapt, dat id de enige enigszins logische verklaring, die je er bij kunt verzinnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn verschillende manieren waarop je het verhaal kan interpreteren. Hoop kan namelijk ook als iets negatiefs beschouwd worden, het maakt dat de mens gaat zitten afwachten tot dingen beter worden, in plaats van gewoon zelf aan het werk te gaan om hun situatie te verbeteren. Dat hoop dus opgesloten zit, is in die interpretatie van het verhaal juist positief voor de mens.

Toegevoegd na 7 minuten:
Voor zover ik begrijp staat in het originele verhaal over Pandora en haar kruik niet beschreven waarom hoop erin blijft zitten, en ook niet of dit positief of negatief is. Dat maakt dat er nóg meer interpretaties mogelijk zijn: hoop (positief) wordt bewaard in de kruik en blijft zo bestaan, hoop (positief) blijft opgesloten in de kruik en daarmee wordt de mens bestraft, hoop (negatief) wordt bewaard in de kruik als straf voor de mens, hoop (negatief) blijft opgesloten in de kruik en zo wordt de mens nog meer ellende bespaard.

Toegevoegd na 12 minuten:
Deskundigen zijn het er overigens niet over eens welke interpretatie de juiste is, oa. doordat het Griekse woord zowel een positieve als negatieve betekenis kan hebben en sommige interpretaties inderdaad onlogisch lijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je zou inderdaad denken als je hoop hebt, dat deze dan ook ontsnapt is.
Maar je hebt geen echte hoop nodig als er geen ziektes en rampen zijn.
Hoop ontstaat op het moment, dat er een kwade energie heerst. Daarvoor was het niet behoeftig om specifieke hoop te hebben, alles ging namelijk z'n gangetje.
Dat zou kunnen betekenen, dat ziekten en rampen voorafgaand en niet tergelijkertijd met de hoop zich vestigt, en dat hoop achter moet blijven om door het proces van kwaad, de hoop te vinden.
Daarnaast zijn ziekten en rampen concreet (tastbaar-zichtbaar) en hoop abstract (onzichtbaar) wellicht zou dat betekenen dat hoop een mysterie en een ontastbaar, kostbaar "goedje" is.
Dat behoort dan ook op een verborgen plek in een pandora doos te hebben in een wereld van wellustend kwaad. En mag zich pas bevrijden als het zich als overheersend mag gedragen.

Het kwaad treedt nooit tegelijkertijd op met het goede. Het blijft een dualistische wereld met een positief en negatief effect, maar altijd is er een dominerend, en de ander onderdanig.