Wat voor crème's en make-up producten gebruikten ze in de middeleeuwen?

Hadden de vrouwen in de middeleeuwen ook een soort van make-up of ochtend-, avondcrème om er goed uit te zien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraagt net de middel eeuwen ! Dan maar een opmerking Door alle eeuwen heen gebruikten mensen verfraaiingen van lichaams beschildering tatoeage enz . Maar jij bedoelt make -up achtig de Egyptenaren gebruikten al rode lip stift !! Nog niet van lo'real :) maar wel gemaakt van gestampte gedroogde rode vette luizen , ook allerlei artikelen voor de huid , te verzorgen een heel scala ! Werkzaam of niet het verhaal gaat de laatste koningin van het oude Egypte zelfs uren in ezelinnen melk met honing in bad ging (Cleopatra ) Maar dat was in de Romeinse tijd . Daarvoor de Grieken ja dat waren ook echte optutters ook de mannen . Ook voor het worstelen lekker in smeren :) maar de rijke boven laag vrouwen deden alles om er goed uit te zien . Daarna de Romeinen nog veel decadenter . Daarna absoluut nog aan de hoven maar de gewone vrouw mocht niks maar daar is ook niet zo veel van bekend . Maar de adel die zich toen ontwikkelde werd de rouge enz al gebruikt . De middel eeuwen alleen de rijkere vrouwen misschien alleen vlak voor dat ze geportretteerd werden zie je op de schilderijen wel wat , Witsel . Dan natuurlijk de dames die van wegen hun (oudste ) beroep er verzorgt uit moesten zien . :) maar de make. Up begon zo rond 1900 met een soort hoogte punt in de jaren dertig . Make up werd steeds meer normaal , niet alleen Vd chique en werkende dames . Door film , enz maar kort door de bocht maar gezicht's versiering opsmuk is door de tijd heen altijd gebruikt zeker door de rijken . Ook al had de kerk er wel eens wat over te zeggen dat het duivels was ! Maar dan ging het niet over de adel maar over de werkende vrouw :) wat ze gebruikten alles ! Wol vet , honing , allerlei witsel's kalk, as , koolstof (Cajal) alle oliën die ze voor handen hadden , of toen uit Azië al geïmporteerd werden van rozen , lavendel enz maar ook Vd bloemen die hier toen groeiden .

Antwoorden (3)

In de vroege Middeleeuwen waren gezichtsverfraaiingen duivels. God had de mens geschapen naar zijn beeld en gelijkenis en wie waagde het om daar verbeteringen op aan te brengen? Vrouwen waren trouwens in die tijd niet veel meer dan lastdieren.

Maar ondanks dat de mensen er mooier uit begonnen te zien, eigenlijk verzorgde men zich heel erg slecht. Ze hadden een slecht gebit en er kwamen ook veel ziektes zoals de pest. De mensen poederden zich heel vaak per dag en haalde dit er nooit af.
Gewone vrouwen die buiten werkten en daardoor een gezonde kleur kregen, verfden de gezichten en hun haren. Niet welgestelde vrouwen waren feitelijk beter af. Zij gebruikte maïsmeel en borax om de huid te bleken, waardoor de schade beperkt bleef tot een slecht ademende huid. Verder gebruikten ze bessensap om hun lippen en wangen te kleuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lippen werden rood gemaakt met bessen, als poeder gebruikte men gemalen krijt of zelfs meel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
heb je daar een bron bij moolkeesje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn zaken, die je in historische romans kunt lezen en ik ga er van uit dat deze juist zijn.
ronron1212
11 jaar geleden
Nooit in zo een boek daat iets over gelezen heb je een titel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen ik jaren geleden af en toe wel eens historischeroman las, wist ik helaas nog niet dat je daar om zou vragen.
Maar ik heb hier en stukje uit de wikipedia, waar onder meer over het gebruik van (rijst) meel wordt geschreven. Een vroege vermelding van deze mode vindt men in de memoires van Madame de Genlis, zij verbleef aan het hof van Lodewijk XIV.
In de 18e en 19e eeuw werd een zeer blanke huid gewaardeerd als teken van schoonheid. Een mooie vrouw kon volgens de opvattingen van die tijd niet door de zon gebruind zijn. Wanneer de teint niet blank genoeg was werd rijstpoeder en desnoods schmink, gebruikt. Wie in de 19e eeuw niet rijk genoeg was voor dit blanketsel bracht het goedkopere aardappelmeel uitkomst [1].
Galante en elegante dames, en ook verfijnde heren, droegen tot aan de Franse revolutie mouches. De revolutie legde de nadruk op "natuurlijkheid" en de mouche, deel van de Franse hofcultuur, verdween. Ook in de romantiek werden de mouches verfoeid, zij die ze nog droegen lieten zien zeer ouderwets en tegelijk gekunsteld te zijn.
De Franse mode werd in heel Europa gevolgd. Men zag dan ook mouches van Stockholm tot Napels. De burgerij deed er niet aan, de adel wel.
In Venetië werden de mouches ook gedragen, daar werd de mouche op de kin "galante" genoemd.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht waren de Middeleeuwers (en dan heb ik het over de periode 1000 - 1500, dus de Late Middeleeuwen) helemaal niet zo vuil. In de steden waren badhuizen waar de inwoners - van ambachtslui tot de gegoede burgerij - zich regelmatig wasten. Op het platteland zal men een tobbe hebben gebruikt of een beekje hebben opgezocht. Het stelselmatig niet wassen en de gevolgen daarvan met parfums verhullen, hoort thuis in het tijdperk van Lodewijk XIV, XV en XVI; in Versailles waren geen toiletten, en de eerste badkamer werd er in opdracht van Marie Antoinette aangelegd!
Recepten voor schoonheidsmiddelen in de Middeleeuwen vind je vaak in kookboeken, zoals een zalf van fijngestampte hagedissen en olijfolie tegen kaalheid. Een Siciliaanse banketbakker maakte vroeg in de 15e eeuw een gelaatscrème uit bittere amandelen, die werden gekookt onder toevoeging van perebloesem, rozenknopjes, mosterdzaad, honing en rozenwater. In een ander recept voor zo'n crème werden in malvezij (zoete wijn) de peperdure ingrediënten civet, benzoë, amber en muskus opgelost. Daarmee hield de rijke dame ook haar handen zacht.
Het gezicht werd blank gemaakt door het te bepoederen met tarwemeel of in te smeren met de gemalen wortel van de witte lelie of loodwit. Het laatste deed meer kwaad dan goed: lood is giftig en veroorzaakt grote huidproblemen! Bessen- en bietensap, en olie van saffloer en grote engelwortel werden gebruikt als rouge. De bessen van het gevaarlijke kruid belladonna (zeer giftig!) nam men in om de pupillen groot te maken. De wenkbrauwen en ogen werden bijgetekend met kohl (uit de Arabische wereld) of houtskool; hoewel beelden en portretten uit deze periode suggereren dat niet veel vrouwen dat deden, eerder leek het mode om de wenkbrauwen bijna helemaal weg te epileren. Om de huid nog blanker te doen lijken (een teken van rijkdom: men werkte duidelijk niet op het land!) werden de aderen in de slapen geaccentueerd met een blauwe verfstof, bijvoorbeeld wede. Voor een schoonheidsmasker legde men in melk geweekte plakken kalfsvlees tussen doeken op het gezicht. Lippenbalsem werd gemaakt uit gesmolten was vermengd met majoraan. Er zijn tientallen recepten tegen sproeten bewaard gebleven: de ingrediënten lopen uiteen van aardbeien tot kikkerdril! En met een mengsel van saffraan en eieren, of vermiljoen en zwavel werd het haar geblondeerd: aanbrengen en in de zon laten drogen.
Dit is nog maar een greep. Een beetje googlen brengt je vast verder!