Wie waren de meest waarschijnlijke bezitters van robijnen in Zuid-Holland / Brabant tussen 1400 en 1600?

Het is voor een verhaal.
Het enige wat ik kan verzinnen / vinden is dat kerkinterieurs waarschijnlijk wel wat edelstenen en edelmetalen bezaten, en dat een handjevol protestanten tijdens de beeldenstorm in 1566 in bezit is gekomen van een voorraadje robijnen. Realistischere scenario's zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De meest waarschijnlijke bezitters van robijnen waren adel en de kerk.
Wie het breed had liet het breed hangen, en dat gold in de eerste plaats voor de adel. Onder andere bont, zijde, brokaat, satijn, fluweel en kant werden gebruikt voor kleding; goud, zilver en edelstenen verwerkt in sieraden. Daar hebben zeker robijnen tussen gezeten. In de eerste (Engelstalige) link kun je vinden dat edelstenen zelfs namen kregen.
In de katholieke kerk was het gebruikelijk om behalve het vaatwerk voor de mis (kelken, schalen etc) ook monstransen, reliekhouders, crucifixen, bijbelomslagen en heiligenbeelden te versieren met goud en edelstenen. Een mooi voorbeeld (maar ver voor de tijd waarin jouw verhaal speelt) is het kruis van Karel de Grote, dat in het Dom-museum van Aken is te vinden en waar onder andere Romeinse edelstenen in zijn verwerkt. Verder droeg een kardinaal soms een ring met een robijn, maar of en hoeveel kardinalen er tussen 1400 en 1600 in Nederland waren, weet ik niet. In ieder geval is het heel goed mogelijk dat een groep beeldenstormers één of meerdere robijnen in handen heeft gekregen. Het enige dat ze hoefden te doen was miskelken, reliekhouders en heiligenbeelden in stukken slaan en de edelstenen meenemen. Ze zullen er weinig moeite mee hebben gehad, het waren uitingen van Paapse overdaad.
Onder de tweede link een pdf-versie van een tijdschrift over edelstenen met een artikel over edelstenen in de middeleeuwen.
Hou er trouwens rekening mee dat het slijpen in facetten (nu heel gewoon) ergens in "jouw" periode of net erna is begonnen. Misschien dat een juwelier je daar meer over kan vertellen of kan aangeven waar je informatie kan vinden. Succes met je verhaal, een hele uitdaging!