De bombardementen op Schiphol zijn in fases gegaan:
1. Het vliegveld werd gebombardeerd, zodat al het personeel weg ging.
2. De Duitse troepen bezetten het vliegveld en gebruikten het intensief.
3. Nadat de Duitse troepen het vliegveld niet meer nodig hadden, bombardeerden zij
het zo dat de Nederlandse troepen er geen gebruik meer van konden maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Schiphol was een luchthaven, een belangrijke verdediging dus, en dat konden de Duitsers niet echt gebruiken!

Toegevoegd na 35 seconden:
Dan bedoel ik de verdediging, niet de luchthaven zelf.... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanaf 1936 opereerde de ''Jacht Vliegtuig Afdeeling'' (JAVA) van de burgerluchthaven Schiphol.

-Op het vliegveld, dat in 1916 als militair luchtvaartterrein in gebruik werd genomen, was ook de ''Bombardeer Vliegtuig Afdeeling'' (BOMVA) gestationeerd. Vandaar dat het een bedreiging vormde voor het Duitse oprukkende leger, en elke bedreiging moet vernietigd worden, of in ons geval, onschadelijk.

Later, op 10 mei 1940, kreeg Schiphol een hevig bombardement van de Luftwaffe te verduren. Toch mislukte de Duitse opzet om de Nederlandse militaire vliegtuigen op het vliegveld bij verrassing te vernietigen, omdat zij tijdig waren gealarmeerd.

Er waren een aantal vliegtuigen buiten de hangaren gestationeerd.
De oranjekleurige KLM-vliegtuigen vormden dan een gemakkelijker doelwit: in totaal gingen er 18 verloren.
Op een Fokker T.V bommenwerper na, konden de op Schiphol gestationeerde militaire vliegtuigen toch opstijgen voor het aanbinden van de ongelijke strijd.
De achterblijvende KLM-toestellen werden zo goed en zo kwaad als het ging opgelapt. Op dinsdag 14 mei stonden er drie machines klaar om naar Engeland te vertrekken, maar omdat de Commandant Luchtverdediging, generaal P.W.Best, de opdracht daartoe niet gaf, bleven de vliegtuigen aan de grond en vielen dus in Duitse handen.

Na de Nederlandse capitulatie startten de Duitsers vrijwel meteen met de herstel- en uitbreidingswerkzaamheden op het terrein. Dus de Duitsers hebben met ruim 600 bommen, in en rondom Schiphol (zie foto's), het vliegveld nog wel gespaard. Aangezien ze het zelf later zouden gebruiken. Indien hun intentie écht, vernietigen was, dan was het vliegveld er niet meer geweest.

Verliezen nog eens op een rijtje:

De KLM verloor als gevolg van de oorlogsverwoestingen in de meidagen 18 vliegtuigen op Schiphol : 12 Douglas-machines (zes DC-2's en zes DC-3's), twee Fokker F-VIIa's, drie Koolhoven FK-43's en een Koolhoven FK-48. Vier DC-3 vliegtuigen en vijf DC-2s werden wel beschadigd, maar niet onherstelbaar

Toegevoegd na 3 minuten:
Hier heb je trouwens nog heel mooie foto's over schiphol, tijdens Duits bezet, ervoor, en daarna!

http://www.urbannebula.nl/?datatype=visualization&req=technique&id=photograph