In Spaanse ogen was Willem van Oranje een rebel die uit de weg mocht worden geruimd. De koning stelde een beloning in het vooruitzicht. De moordenaar zou worden beloond met een geldbedrag van 25.000 gouden kronen, zou in de adelstand worden verheven, en zou vergiffenis krijgen van alle begane zonden.

De rest van het verhaal kun je hier lezen: http://www.schooltv.nl/vroegerenzo/?nr=2201921&site=site_vroegerenzo&item=2291157
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij leeft die nog hoor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hij is in 1584 vermoord hoor.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, ik dacht dat je Willem-Alexander bedoelde
Balthasar G. was een fanatieke rooms-katholiek, Willem van Oranje steunde de Reformatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Willem van Oranje en Filips II konden niet goed met elkaar opschieten. Willem van Oranje was protestants en was voor godsdienstvrijheid en Filips II was katholiek en wilde één godsdienst in zijn rijk. Willem van Oranje was daarom aanvoerder van de opstand tegen de Spaanse koning Filips II, dit was de 80' jarige oorlog. Filips II werd zo boos dat hij Willem in de ban deed. Dit betekende dat iedereen hem mocht vermoorden, en daar nog een beloning voor kreeg ook. In 1884 lukte het Balthasar Gerards om Willem van Oranje te vermoorden. Hij kreeg zijn beloning, maar met hem liep het niet zo goed af. Hij werd gemarteld en op de pijnbank gelegd, waar hij uiteindelijk stierf.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.