Helmonders worden wel ‘kattenmeppers’ genoemd, wat hun spotnaam is. Naar verluidt aten ze vroeger katten, of ‘dakhazen’, hetgeen mogelijk op de toenmalige armoede is terug te voeren. In het Helmonds, een zeer karakteristiek dialect, zegt grootmoeder, die zo’n maaltijd zou hebben genuttigd: Mar jonge, ge kôhnt ut verskil nie zien, en ut smakte goewd. Krek un wild kerningt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit stamt uit de tweede wereldoorlog.

Ook in de tweede wereldoorlog leden de mensen in de arbeiderswijken van Helmond honger, een paar Helmonders zijn zijn toen op jacht gegaan naar dieren die in de stad leefde waaronder katten, dit is gezien door buitenstaanders, sindsdien wordt een Helmonder kattenmepper genaamd.